Що робити у випадку, якщо випадково зачепили та пошкодили товар у магазині

27.07.2023

До Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області звернулась громадянка, дворічний син якої схопив рученятами і ненароком пом’яв яскраві шоколадні яйця в магазині однієї із торговельних мереж в місті Кропивницькому.

Малюка привабили яскраві шоколадні солодощі, які продавчині необережно розмістили під час викладки товару саме біля рук відвідувачів у зоні розрахунку споживачів на касі.

Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами роз’яснює, що згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник. Власником товару є магазин та він несе відповідальність за товар, а тому покупець не повинен сплачувати кошти за розбитий товар, оскільки він ще не придбав його.

Частина друга статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» визначає, що забороняється примушувати споживача придбати продукцію неналежної якості чи не потрібного йому асортименту. Розбитий товар є товаром неналежної якості та не є вибором споживача.
Отже, у випадку, якщо споживач випадково пошкодив товар, законодавство на боці споживача і підприємці, які ознайомлені з вимогами законодавства, не будуть примушувати споживача відшкодовувати вартість товару, а просто спишуть його.

Проте, якщо співробітники магазину не реагують на вищезазначені статті законів та все ж таки вимагають від споживача оплати за розбитий товар, вимагайте скласти акт про пошкодження/знищення товару, в якому вкажіть, що пошкодження сталося не з вашої вини та за можливістю зазначте свідків.

Ви повинні пам’ятати – нічого на місці не оплачується, а тільки фіксується. Поясніть, що ви відмовляєтеся платити та що такі виплати будуть здійснені лише на підставі судового рішення (якщо буде доведено вашу вину).

Якщо адміністрація/охорона магазину переходить до більш рішучих дій, наприклад, не випускає вас із приміщення, слід згадати ще й про частини 1, 4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», в яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності.

Агресивною вважається підприємницька практика, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає або може впливати на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції. Крім того, як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати, а також вимога оплати продукції, наданої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої і недвозначної згоди на її придбання.

У випадку, коли після всіх аргументів споживача продовжують примушувати платити за розбитий/пошкоджений товар і відмовляються складати акт та фіксувати ситуацію на місці, сміливо викликайте поліцію.

Слід пам’ятати, що відшкодування коштів за пошкоджений/знищений товар здійснюється виключно в судовому порядку та за умови, що в суді магазин доведе, що споживач пошкодив товар навмисно.

Зазначимо, що при Головному управлінні Держпродспоживслужби в Кіровоградській області функціонує Консультаційний центр захисту прав споживачів у Кіровоградській області, звернутися до якого можна:

– за телефоном: (0522) 32 14 58

– за адресою: м. Кропивницький, вул. Тараса Карпи, 84, кабінет 410

– на електронну поштову скриньку: incpekcia1@ukr.net

Головне управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області