Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2023 № 1071 затверджено Правила надання послуг поштового зв’язку (далі – Правила), які визначають порядок надання таких послуг, права та обов’язки операторів поштового зв’язку, користувачів та врегулювання відносин між ними.
Біля входу до об’єкта поштового зв’язку повинна розміщуватися вивіска із зазначенням його найменування і режиму роботи. У разі коли об’єкт поштового зв’язку працює за змінним графіком (з обідньою перервою або вихідним днем), повинна також розміщуватися інформація про місцезнаходження найближчого об’єкта поштового зв’язку, що надає послуги поштового зв’язку за іншим режимом роботи.
На видному і доступному для користувача місці також розміщується інформація про:
найменування оператора поштового зв’язку, місцезнаходження, номер телефону;
офіційні вебсайти органів, що забезпечують захист прав споживачів.
На вимогу користувача оператор повинен надати інформацію про: ціни (тарифи), правила надання послуг поштового зв’язку, строки пересилання відправлень, режим роботи, вкладення, заборонені до пересилання, та порядок їх вилучення.
Оператори поштового зв’язку надають послуги з пересилання внутрішніх та міжнародних поштових відправлень, поштових переказів.
До внутрішніх поштових відправлень належать:
поштові картки – прості, рекомендовані;
листи – прості, рекомендовані, реєстровані з оголошеною цінністю;
відправлення для сліпих – прості, рекомендовані та реєстровані;
посилки – без оголошеної цінності, з оголошеною цінністю.
До міжнародних поштових відправлень належать:
поштові картки – прості, рекомендовані;
листи – прості, рекомендовані;
поштові відправлення з оголошеною цінністю;
відправлення для сліпих – прості, рекомендовані;
дрібні пакети – рекомендовані;
мішки «M» – рекомендовані;
посилки – без оголошеної цінності, з оголошеною цінністю;
відправлення «EMS»;
згруповані поштові відправлення «Консигнація».
Звертаємо увагу, що у разі виявлення пошкодження упаковок поштових відправлень працівниками поштового зв’язку вживаються необхідні заходи для їх усунення. При цьому на відправленні робиться позначка «Надійшло у пошкодженому вигляді».
Поштові перекази, посилки, інші відправлення з оголошеною цінністю, а також міжнародні реєстровані поштові відправлення видаються адресату (одержувачу) за умови пред’явлення ним документа, що посвідчує особу, або уповноваженій ним особі за умови пред’явлення нею документа, що посвідчує особу, та відповідної довіреності, засвідченої в установленому законодавством порядку, якщо інший порядок отримання відправлень не встановлено оператором поштового зв’язку.
Під час видачі поштових відправлень з оголошеною цінністю, дрібних пакетів, посилок, мішків «М», відправлень «EMS» працівник об’єкта поштового зв’язку перевіряє їх масу на вимогу адресата (одержувача). За бажанням адресата такі відправлення можуть розкриватися в його присутності в об’єкті поштового зв’язку (відправлення «EMS» також можуть розкриватися у присутності адресата (одержувача) під час доставки за поштовою адресою, що зазначена на відправленні, поштовому переказі).
Поштові відправлення з позначкою «З описом» та відправлення, щодо яких складено відповідний акт, розкриваються працівником об’єкта поштового зв’язку у присутності адресата (одержувача) за його згодою. У разі коли адресат (одержувач) заперечує проти розкриття поштового відправлення, що надійшло з позначкою «З описом», перевірці підлягає лише його маса, про що працівник поштового зв’язку робить відмітку на зворотному боці повідомлення про надходження, яка засвідчується підписом адресата (одержувача).
У разі неможливості вручення адресатам (одержувачам) поштові відправлення, внутрішні поштові перекази зберігаються об’єктом поштового зв’язку місця призначення протягом строку, що встановлюється оператором поштового зв’язку, відправлення «EMS» – 14 календарних днів, міжнародні поштові перекази – відповідно до укладених угод.
Строк зберігання за заявою відправника/адресата (одержувача) і за додаткову плату може бути продовжений.
У разі невручення рекомендованого листа з позначкою «Судова повістка» або реєстрованого поштового відправлення з позначкою «Адміністративна послуга» такі відправлення разом з бланком повідомлення про вручення повертаються за зворотною адресою із зазначенням причини невручення.
Після закінчення встановленого строку зберігання поштові відправлення, поштові перекази повертаються відправнику, крім випадків, коли відправником надано розпорядження «не повертати».
Повернення відправлень, від яких відмовився адресат або вручення яких неможливе, повинне здійснюватися негайно.
Невручені міжнародні поштові відправлення надсилаються до місця міжнародного поштового обміну, з якого вони були одержані.
Користувач має право на подання звернень (скарг) щодо надання послуг поштового зв’язку оператору поштового зв’язку, національному регулятору, іншим органам державної влади відповідно до компетенції, а також на їх розгляд щодо поновлення його прав і захисту законних інтересів відповідно до законодавства.
Подання, розгляд звернень (скарг) користувачів та усунення порушень їх прав здійснюється відповідно до законів України «Про поштовий зв’язок», «Про захист прав споживачів», «Про звернення громадян», вищезгаданих Правил та інших нормативно-правових актів.
Заява (скарга) користувача послуг поштового зв’язку не розглядається оператором поштового зв’язку в разі, коли: особа, що подає заяву, не є ні відправником, ні адресатом (одержувачем), ні уповноваженою ними особою; минув встановлений для прийняття заяв строк.
Про причини відмови у розгляді заяви користувача послуг поштового зв’язку надається обґрунтована відповідь у письмовій формі, якщо інша форма не визначена таким користувачем. Водночас повертаються подані ним документи.
Оператор поштового зв’язку за невиконання чи неналежне виконання послуг поштового зв’язку несе відповідальність перед користувачами послуг поштового зв’язку згідно із законом.
Будь-яка інформація про поштове відправлення, поштовий переказ, відправника (найменування, поштова адреса) надається лише адресату (одержувачу) або його законному представнику за його заявою.
Працівники об’єктів поштового зв’язку, які допустили порушення зазначених вимог, несуть відповідальність згідно із законом.
Головне управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області