Вибір сімейного лікаря: Питання з відповідями і без
Національна кампанія “Лікар для кожної сім’ї” стартує в Україні вже 2 квітня. Про це йдеться на сайті 112.ua ( https://ua.112.ua)
Українці вже з 2 квітня зможуть вільно обирати терапевтів, педіатрів та сімейних лікарів. Держава з 2 липня виділятиме кошти на кожного пацієнта – 370 грн за ведення впродовж року. Раніше сума залежала від фізичних розмірів лікарні, кількості медиків та ліжко-місць. У Міністерстві охорони здоров’я переконують, що відтепер зростуть і зарплати медиків, і конкуренція між ними в гонитві за пацієнтами, і сама якість надання послуг.
Станом на сьогодні вже затверджено порядок і правила надання первинної медичної допомоги, а на сайті відомства опубліковано низку роз’яснень. Але звичайні громадяни, які вже почали «прокладати шлях» до свого сімейного лікаря, зіштовхнулися з низкою запитань. Почнемо з найпростіших.
Хто такий лікар первинної медичної допомоги?
Це спеціаліст, який володіє повною інформацією про ваше здоров’я і може визначити, на якій стадії потрібне втручання профільного фахівця. Головний обов’язок лікаря ПМД – вчасно запобігти захворюванню або виявити його на ранній стадії. Якщо раніше пацієнт міг відразу піти до профільного спеціаліста з власної ініціативи, то вже з липня для цього необхідно буде мати довідку лікаря ПМД.
Сімейний лікар має обслуговувати всю родину?
Необов’язково. Кожен із членів сім’ї може обрати фахівця окремо. Тому сімейний лікар – це радше загальна назва.
Як обрати сімейного лікаря?
У МОЗ рекомендують скористатися «сарафанним радіо» – порадитися з друзями, знайомими, відвідати найближчу до місця проживання поліклініку, посидіти в черзі, послухати, що говорять про конкретного лікаря, а вже потім зробити свій вибір. Також можна опиратися на власний досвід: якщо медик, у якого ви лікувалися раніше, цілком вас влаштовує, то угоду можна укласти з ним.
Чи залежить вибір лікаря від прописки?
Згідно із законом, обрати фахівця можна незалежно від місця реєстрації пацієнта, проживання чи сплати обслуговування. Головним принципом вибору, за версією МОЗ, є бажання лікуватися саме в цього лікаря та обов’язкове підключення закладу, в якому він працює, до системи «Електронне здоров’я» (дані про кожного пацієнта відтепер зберігатимуться не в папках чи електронних коробках, як це було раніше, а в електронній системі). Перевірити інформацію про підключення медзакладу до е-системи можна в реєстратурі, у лікаря, на сайті https://portal.ehealth-ukraine.org/divisions.html#/ або ж завдяки спецналіпці «Тут можна обрати свого лікаря».
Для чого підписувати декларацію з лікарем?
Декларація – це документ, який засвідчує бажання пацієнта обслуговуватися саме у цього спеціаліста. Тому підписуючи її, ви повідомляєте державі через Національну службу охорони здоров’я (НСЗУ), що кошти за ваше обслуговування мають надходити саме до цього медзакладу. Декларація фактично є формою заяви.
Які документи потрібні для підписання декларації?
Пацієнту необхідно взяти із собою паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Для підписання декларації для дитини вам також знадобиться свідоцтво про її народження.
Чи треба заздалегідь записуватися на підписання декларації?
Попередній запис не потрібен. Процедуру підписання декларації кожен заклад первинної медичної допомоги визначає самостійно. Наприклад, це може відбуватися у звичному режимі роботи медзакладу, а може бути визначено окремі години.
Хто має вносити дані в систему?
У кожному підключеному до “Електронного здоров’я” закладі буде визначено уповноважену особу, яка вносить дані у систему (це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар). Для процедури знадобиться комп’ютер, інтернет і принтер (для роздрукування декларацій). Їх має забезпечити медзаклад. Пацієнту достатньо просто прийти з документами.
Як відбуватиметься підпис декларації?
Ви заявляєте у реєстратурі про своє бажання підписати декларацію. Уповноважений працівник медзакладу вводить ваші дані в електронну систему, після чого на ваш мобільний телефон прийде повідомлення з кодом, який ви маєте продиктувати. З електронної системи роздрукується декларація з вашими даними, ви уважно перевіряєте дані (за потреби можна внести зміни), підписуєте два екземпляри. Один ви забираєте собі, інший залишається в медзакладі. Працівник медзакладу підтверджує вашу декларацію електронним підписом та надсилає її в е-систему.
Чи може лікар відмовити вам у підписанні декларації?
Така вірогідність є тільки в тому випадку, якщо лікар уже набрав оптимальну кількість пацієнтів. Сімейний лікар може обслуговувати 1,8 тис. пацієнтів, терапевт – 2 тис., педіатр – 900. Виняток становлять лікарі, які працюють у селах. Їм доведеться обслуговувати навіть 2 тис. людей. У МОЗ обіцяють, що без меддопомоги не залишиться ніхто.
Як підписати декларацію бабусі без телефону, інваліду або дитині з інтернату?
Замість дитини, яка не має батьків, підписати декларацію може опікун (чи інша уповноважена особа), до інвалідів та бабусь без телефонів, як запевняють у МОЗ, може додому прийти представник медзакладу зі своїм засобом зв’язку й допомогти в укладенні договору.
Чи надасть лікар ПМД допомогу без підписання декларації?
У медичній допомозі пацієнту не відмовлять, однак підписати декларацію відразу ж після першого прийому йому все одно запропонують. З 2020 року (коли вже реформа запрацює на всіх ланках) потрапити до спеціалізованих лікарів без направлення від лікаря ПМД (за державний кошт) пацієнт не зможе. Або він підписує декларацію і вже з направленням безкоштовно йде до хірурга, гінеколога, травматолога тощо, або ж самостійно оплачує їхні послуги.
А якщо зламав ногу?
Послуги невідкладної або екстреної медичної допомоги покриватимуться державою на 100%.
Чи зможе пацієнт змінити лікаря?
Декларація не є юридичним документом і не підписується “на все життя”. Вона діє доти, доки пацієнт не вирішить змінити свого лікаря (якщо його, скажімо, не влаштовує якість наданих послуг). Пацієнт зможе укласти декларацію з іншим медиком, при цьому не скасовуючи попередню угоду. Зміни автоматично зафіксуються самі – відразу після підписання нової декларації.
З якими питаннями можна звертатися до лікаря первинної ланки?
Пацієнт може звертатися до медика з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям.
Лікар ПМД спостерігатиме за вашим станом здоров’я, ставитиме діагнози та лікуватиме найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани; вестиме пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами; за потреби надаватиме направлення до фахівця вторинної чи третинної допомоги або ж сам консультуватиметься з ним. Він надаватиме невідкладну допомогу при гострому розладі фізичного чи психічного здоров’я, якщо не потрібно екстреної, стежитиме за запобіганням хвороб, надаватиме потрібні довідки (наприклад, до басейну), листки непрацездатності, направлення для проходження медико-соціальної експертизи тощо. До його компетенції також входить спостереження за здоровою дитиною, неускладненою вагітністю і надання окремих послуг паліативної допомоги.
Чи будуть лікарі виїжджати на виклики?
Лікарі самі будуть вирішувати, їхати на виклик чи ні. Пацієнт має зателефонувати і записатися на прийом або ж переконати медика у необхідності обстежитися вдома. Оцінку ситуації лікар здійснюватиме на підставі озвученої йому інформації, після цього він пропонуватиме пацієнту найбільш прийнятний варіант: наприклад, не чекати його приїзду, а викликати “швидку”. Служба “швидкої” працюватиме у звичному режимі.
Що робити, якщо ваш лікар у відпустці або захворів?
Медзаклад має забезпечити заміну лікаря, якщо він пішов у відпустку, захворів або ж з інших причин не може прийняти пацієнта. Останнього мають попередити про це заздалегідь: за тиждень, якщо заміна є передбачуваною; у перший день, якщо заміна є непердбачуваною.
Як записатися на прийом?
Пацієнт може записатися до лікаря особисто, телефоном, електронною поштою. Про зміну контактних даних громадяни мають повідомити заздалегідь.
Чи працюватимуть медзаклади у вихідні?
Більшість закладів у вихідні не працюватимуть повний робочий день. Водночас може бути створено чергові кабінети, де прийматимуть пацієнтів поза визначеними годинами прийому, у вихідні, святкові та неробочі дні.
Чи можна обрати приватного лікаря за державний кошт?
Така можливість є. Для цього приватна лікарня має укласти угоду з державою. У МОЗ запевняють, що приватні медзаклади будуть працювати за тими самими тарифами на первинній ланці, як і державні.
Якщо я захворів під час відрядження чи відпустки?
Екстрену медичну допомогу нададуть пацієнту за місцем фактичного перебування. Якщо людині стане зле, сімейний лікар зможе проконсультувати її в будь-який час телефоном. У МОЗ переконані, що більшість ситуацій можна вирішити саме таким чином.
Ми пішли звичайним шляхом, яким, на нашу думку, підуть більшість українців: почали шукати у відкритому доступі відповіді на «незручні» питання, з якими пацієнти неодмінно зіштовхнуться під час вибору «свого» лікаря. І ані на сайті МОЗ, ані в документах, ані в інших офіційних джерелах конкретних роз’яснень ми не знайшли. Отже:
Питання, які поки що залишаються відкритими
Чому не можна підписати декларацію без походу до медзакладу? «Першопрохідці» вже повідомляють у соцмережах про тригодинні черги, щонайменше півгодинний процес підписання та розгубленість уповноважених осіб, які самі розібралися не до кінця.
Якщо медик, у якого я лікуюся і який мене влаштовує, працює в не підключеній до електронної системи лікарні? Чи має в цьому випадку пацієнт відмовитися від спеціаліста, якому довіряє, на користь не перевіреного?
Чи захоче приватна клініка за 370 грн річних приймати пацієнта безліч разів, проводити обстеження, консультувати телефоном, виїжджати на виклики?
Чи не перейдуть масово пацієнти до приватних клінік (за власний кошт), щоб не морочити голову з підписанням декларацій, неврегульованими чергами тощо?
Якщо я лікуюся у вузькопрофільного спеціаліста, чи потрібно буде щоразу перед цим йти по довідку до лікаря ПМД?
До якого саме вузькопрофільного лікаря направлятиме лікар ПМД: до того, в якого пацієнт лікується давно, чи до зовсім іншого?
Який вибір мають жителі села, котрі не хочуть підписувати декларацію саме із запропонованим лікарем? Підписати, скажімо, з лікарем з райцентру, та чи приїде він у разі необхідності на виклик?
Яким чином відбиратиме пацієнтів лікар (набиратиме свою кількість): автоматично, всіх у порядку черги, чи за якимись своїми критеріями?
Чи зацікавлений буде лікар у тому, що його турбуватимуть 24 години на добу (принаймні телефоном)? А якщо пацієнту стане зле у «неприйомні години»?
Як обрати “свого” лікаря, якщо відомостей про нього немає у відкритому доступі? У реєстратурі є тільки прізвище, ім’я та по батькові.
Скаржаться громадяни й на те, що не знаходять на медзакладах відповідних наліпок, доступ до інтернету є не в кожного, та й у самих лікарнях комп’ютерів часом або немає, або не в достатній кількості. Серед скарг звучать також і вимоги коду на дитину (в переліку обов’язкових документів цього немає) і навіть гроші (100 грн) за підписання декларації не за місцем прописки. Турбує людейй те, чи встигнуть вони потрапити до кваліфікованого лікаря, якщо він дуже швидко набере “свою тисячу”, і чи не дістанеться їм у такому разі не дуже хороший фахівець.
Як бачимо, питань є багато. І цілком очікувано, що виникне ще більше, коли систему запустять. А як у дійсності «гроші ходитимуть за пацієнтом» – покаже час і досвід (можливо, навіть і гіркий).
Джерело: 112.ua
Про доступність “доступних ліків”
Із квітня минулого року українці користуються урядовою програмою «Доступні ліки». Вона дає можливість отримувати ліки безкоштовно або з мінімальною доплатою хворим на діабет, серцево-судинні недуги чи бронхіальну астму. Перелік лікарських засобів складає 239 препаратів, 47 із яких повністю безоплатні. Про це йдеться в “Новій газеті” (http://novagazeta.kr.ua).
На Кіровоградщині у програмі «Доступні ліки» задіяні 326 аптек по всій області. Схема отримання ліків нескладна: для цього потрібно отримати рецепт від лікаря і звернутися до аптеки, на якій є позначка «Доступні ліки». У рецепті має бути вказані прізвище лікаря та пацієнта, номер рецепта, адреса хворого, а також найменування ліків і схема прийому. Виписаний рецепт дійсний протягом одного місяця. Документ має бути засвідчений трьома печатками – лікуючого лікаря, медзакладу та печаткою, яка засвідчує, що вартість ліків підлягає відшкодуванню. Програма фінансується з державного бюджету. У минулому році Кіровоградщина отримала на це 17 мільйонів гривень, з яких до кінця року використали 99,6%.
Ознайомитися з повною версією статті, можна перейшовши за посиланням.
Джерело: “Нова газета”
10 причин захистити себе від небезпечних хвороб
Україна стала однією з багатьох країн світу, які приєднались до Глобального тижня здоров’я підлітків, який цього року відзначається з 18 по 24 березня. Головна мета – підвищити значимість здоров’я молодого покоління. Підвищення рівня обізнаності серед підлітків про здоровий спосіб життя і формування у підлітків корисних звичок – пріоритетне завдання, яке ставлять перед собою організатори – Міжнародний альянс дослідницьких організацій, які співпрацюють у сфері міжнародних досліджень з охорони здоров’я і поведінкових орієнтацій дітей і молоді (HBSC).
А ми пропонуємо вам сьогодні дізнатися про 10 причин захистити себе від небезпечних хвороб:
- Поліпшення гігієни, миття рук і чиста вода допомагають захиститись від інфекційних хвороб, проте багато інфекцій можуть поширюватися, незалежно від ступеня нашої порядності. Ми не бачимо ані коклюшу, ані дифтерії, ані кору. Тому і не боїмося їх. Щорічно вакцинація рятує від смерті 2-3 мільйони, від ускладнень – понад 700 000 дітей. І могло бути врятовано на 1,5 мільйони більше.
- Вакцини безпечні. У більшості випадків вакцина викликає незначну і тимчасову реакцію, наприклад, хворобливе відчуття в руці або незначне підвищення температури. Серйозні побічні ефекти надзвичайно рідкісні і ретельно відстежуються і розслідуються.
- Дифтерія, коклюш, правець і поліомієліт загрожують життю. Не вакциновані проти них особи, особливо діти та підлітки, піддаються серйозному ризику інвалідності, або навіть загибелі.
- У вкрай взаємопов’язаному світі збудники попереджуваних вакцинацією хвороб можуть перетинати кордони і заражати будь-яку незахищену людину. Таким чином, зробивши щеплення – захистися сам і захистиш людей навколо себе.
- Такі хвороби, як кір, свинка і краснуха є серйозними і можуть викликати серйозні ускладнення у дітей, підлітків та дорослих, в тому числі пневмонію, енцефаліт, сліпоту, діарею, вушні інфекції, синдром вродженої краснухи (якщо жінка заражається краснухою на початку вагітності) і смерть.
- У повсякденному житті, в результаті простого прийому їжі в наше тіло надходять множинні антигени, а в порожнині рота і носа живуть численні бактерії. Ми піддаємося впливу значно більшого числа антигенів в результаті застуди або ангіни, ніж від вакцин. Тільки вакцинація сформує специфічну і сильну імунну відповідь небезпечним інфекційним хворобам.
- Грип – це серйозне захворювання, яке щорічно забирає 300-500 тисяч людських життів в усьому світі. Вагітні жінки, діти молодшого віку, підлітки, особи похилого віку зі слабким здоров’ям і будь-яка людина з будь-якою патологією, наприклад астмою або хворобою серця, піддаються більшому ризику тяжких інфекцій і смерті. Більшість протигрипозних вакцин забезпечують імунітет проти трьох найбільш поширених штамів, які циркулюють в будь-який сезон.
- Вакцини взаємодіють з імунною системою, викликаючи імунну реакцію, схожу з імунною реакцією на природну інфекцію, проте вони не викликають хворобу та перешкоджають ризику потенційних ускладнень. На відміну від цього, за отримання імунітету в результаті природної інфекції, можливо, доведеться заплатити розумовою відсталістю, викликаною гемофілічним грипом типу b (Hib), вродженими дефектами внаслідок краснухи, раком печінки від вірусу гепатиту В або смертю від кору.
- Вакцини містять безпечну для здоров’я речовину Тіомерсал, який є органічною речовиною, що містить ртуть, яке додають в деякі вакцини як консервант. Це найпоширеніший консервант, який використовується в вакцинах, що поставляються у флаконах на кілька доз. Не існує даних, що вказують на ризик для здоров’я тієї кількості Тіомерсал, яке використовується в вакцинах.
- Дані, що підтверджують наявність зв’язку між вакциною проти кору, свинки, краснухи та аутизмом або аутистичними порушеннями, відсутні. Мозок стає аутичним дуже рано: дослідження говорять, що ще в материнській утробі або під час пологів. На цей момент жодне щеплення дитині не проводиться.
Матеріал підготовлено за даними Центру громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України https://phc.org.ua/
З 1 квітня в Україні повинна початись національна кампанія з вибору лікаря. З цього дня українці повинні самі обрати собі терапевтів, педіатрів чи сімейних лікарів.
Про це йдеться на офіційному веб-сайті www.112.ua.
З 1 квітня в Україні повинна початись національна кампанія з вибору лікаря. З цього дня українці самі зможуть собі обрати терапевтів, педіатрів чи сімейних лікарів, заклади яких підключились до електронної системи охорони здоров’я.
Інструкцію для підписання декларації з лікарем наводить Міністерство охорони здоров’я
- Зверніться з документами у бажаний медзаклад. Зверніться у медзаклад, де працює терапевт, педіатр чи сімейний лікар, з яким ви хочете підписати декларацію.
З собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Якщо ви підписуєте декларацію з педіатром чи сімейним лікарем для дитини, то візьміть також свідоцтво про народження дитини.
Важливо: заклад, у якому працює обраний вами лікар, має бути підключеним до системи “Електронне здоров’я”.
Уточніть цю інформацію у реєстратурі або у лікаря, або перевірте самостійно на сайті: https://portal.ehealth-ukraine.org/divisions.html#/
- Реєстрування даних та контактів. Ваші дані та контактний телефон внесуть у систему “Електронне здоров‘я”. Це зробить уповноважена особа закладу ПМД: в різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.
Важливо: декларації укладаються виключно в електронній формі – не буде жодних бланків, форм, печаток тощо. Щоб пересвідчитись, що декларацію підписує реальна людина і унеможливити будь-які спроби шахрайства, введено підтвердження за допомогою СМС-коду, який надходить на номер вашого мобільного телефону. Після введення даних пацієнт отримує СМС з кодом на вказаний номер телефону, який уповноважена особа медзакладу вводить у систему “Електронне здоров‘я” для підтвердження. Якщо у вас немає мобільного – не проблема: для підтвердження уповноважена особа медзакладу сфотографує чи відсканує оригінали ваших документів, щоб долучити їх до декларації в електронній системі.
- Друк декларації перший раз. Уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи “Електронне здоров‘я” примірник декларації для перевірки.
Важливо: Уважно перевірте усі свої дані. Якщо помітили помилку – скажіть про це уповноваженій особі медзакладу. Декларацію роздруковуватимуть до тих пір, поки все не буде правильно.
- Друк декларації без помилок. Якщо все правильно, уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи “Електронне здоров‘я” ще один примірник декларації.
Важливо: Обидва примірники декларації мають бути ідентичними і без помилок.
- Пацієнт підписує 2 примірники декларації
Важливо: Один із примірників залишається у вас, інший – у медзакладу.
- Електронний підпис
Уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис на декларацію та надсилає її в систему “Електронне здоров‘я”
Важливо: Ви офіційно задекларували вибір свого лікаря.
Гроші за ваше обслуговування держава (НСЗУ) сплачуватиме закладу, у якому працює вибраний вами лікар.
Цей процес розпочнеться одразу, коли медзаклад увійде у реформу: автономізується та укладе договір з Національною службою здоров’я.
Для чого підписувати декларацію і чи є можливість її повторного укладання
Декларація – документ, який підтверджує, що пацієнт хоче обслуговуватись саме у цього лікаря. Підписуючи декларацію з конкретним лікарем, ви повідомляєте державу (НСЗУ), що оплата за ваше обслуговування має находити у цей медзаклад. Декларація не є юридичним документом і не підписується “раз і назавжди”: у будь-який момент ви можете укласти декларацію з іншим терапевтом, педіатром чи сімейним лікарем. У такому випадку не треба скасовувати попередню декларацію – достатньо просто укласти нову декларацію з обраним лікарем, а зміни автоматично зафіксуються у системі. Ви вільні у своєму виборі – не мусите підписувати декларацію за місцем прописки чи проживання. Однак лікар може відмовити вам у підписанні декларації, якщо він уже набрав максимально рекомендовану кількість пацієнтів: сімейний лікар може обслуговувати 1 800 пацієнтів, терапевт – 2 000, педіатр – 900. Ця цифра може бути дещо більшою для лікарів, які працюються у селах. Наприклад, якщо у селі проживає 2 000 людей, то всі вони отримають змогу підписати декларацію з сімейним лікарем.
Без медичної допомоги не залишиться ніхто. Це питання контролюватиме Національна служба здоров’я України.
Джерело:https://ua.112.ua
Міністерство охорони здоров’я з 13 березня скасовує форми первинної медичної документації – медичні карти для школярів і студентів, талони та диспансериз
ацію, які вважає “морально застарілими”.
Про це повідомляє офіційний сайт МОЗ.
“Відтепер медичні працівники не зобов’язані заповнювати, опрацьовувати та зберігати облікові форми, які вже давно втратили свою актуальність, але роками продовжували залишатися рудиментом радянської паперовоорієнтованої системи охорони здоров’я”, – йдеться у заяві. “Наказом Міністерства скасовані останні талони та звітність по диспансерному нагляду. МОЗ починає перехід на цивілізовану модель викликів лікарів додому та використання класифікації ICPC-2 у щоденній практиці лікарів”, – підкреслюють у міністерстві. “Замість паперових талонів впроваджується оновлена форма 074/о “Журнал реєстрації амбулаторних пацієнтів”. Ця форма буде стандартом обліку візитів пацієнтів в медичних інформаційних системах і буде формуватись автоматично із записів амбулаторної карти”, – зазначає МОЗ.
“Диспансеризація” – регулярний огляд здорових людей – не існує і не визнається в цивілізованих країнах світу як ефективна модель охорони здоров’я. Крім того, майже всюди “диспансеризація” в Україні проводиться на папері.
По суті, лікарі заповнювали стоси форм, які взагалі не мали ніякого сенсу. Україна переходить на модель регулярних скринінгових оглядів по групах ризику з середини року”, – пояснила в.о. міністра охорони здоров’я у Facebook.
“Скасовується медична карта дитини для вступу в школу та дитячий садок. Діти мають пройти тільки звичайні медичні огляди у свого лікаря, та отримати стандартну довідку”, – повідомила Супрун.
Також скасовується форма № 025-3/о “Медична карта студента”. У всіх студентів буде звичайна амбулаторна картка.
Ознайомитися з повною версією статті, можна перейшовши за посиланням
Тепер медична допомога не прив’язана до місця прописки, проживання чи розміру хабара. Кожен українець може вибрати терапевта, педіатра або сімейного лікаря у будь-якому медичному закладі, а гроші за ваше медичне обслуговування заплатить держава. Поки приписна кампанія (процес вибору лікаря і укладення договорів) триває у пілотному режимі.
1 крок: ВИЗНАЧІТЬСЯ З ЛІКАРЕМ
Найпростіший варіант – ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно. Ви також можете звернутись у місцевий відділ охорони здоров’я. Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – просто зверніться у будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати у місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають свої власні сайти з такою інформацією.
Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатись до лікаря «строго за пропискою» – можете обрати лікаря, який працює біля вашого дому, роботи тощо.
2 крок: ПІДПИШІТЬ ДЕКЛАРАЦІЮ
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали. Вона підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час. Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) обох його батьків або опікунів. Основний спосіб заповнення декларації – електроний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації. Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час. На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги. Один лікар може обслуговувати максимум 2 тисячі пацієнтів. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2 тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
3 крок: ЗВЕРТАЙТЕСЬ ПРИ ПЕРШІЙ НЕОБХІДНОСТІ
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як свідчить світовий досвід, більшість проблем із здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, в т.ч. які підпадають під програму «Доступні ліки», та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.
Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами, – це скоротить витрати часу на дорогу.
4 крок: НЕ ДАВАЙТЕ ХАБАРІВ
У 2018 році заклад, в якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір. Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн на одного пацієнта, у 2019 – 450 грн. Практика у 2000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 000 грн до 1 000 000 грн у 2018 та від 900 000 до 1 200 000 грн – у 2019. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів – видатки практики, все інше – зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА – саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.
За матеріалами МОЗ
Відповіді на поширенні питання
1. Чи стане медицина платною після реформи?
За даними досліджень, кожен другий пацієнт відмовляється від лікування або відкладає його через брак грошей. Тому казати, що медицина СТАНЕ платною і дуже дорогою неправильно. Вона ВЖЕ зараз платна і дуже дорога. Реформа вводить нові чіткі правила в медичній системи, однакові для будь-якого громадянина. Для кожної медичної послуги буде чітко відомо — оплачена вона державою чи ні, оплачена вона повністю або частково. З’явиться чіткий список послуг, які будуть повністю, на 100% профінансовані державою. Так, завжди безоплатною для пацієнта буде первинна допомога – послуги сімейних лікарів, терапевтів, педіатрів.
- Чи закриють медичні заклади громади після реформування?
У законопроектах про медреформу немає жодного слова про закриття лікувальних закладів чи скорочення медперсоналу.
- Які медичні послуги будуть безкоштовними?
На даний момент проходить формування переліку безкоштовних послуг.
Щороку держава офіційно інформуватиме громадян про кількість і вартість послуг, які вона покриватиме на 100%, а які частково. Всі співоплати будуть офіційними, прозорими і відкритими. Відмова лікаря надати допомогу чи ліки, що входять до гарантованого пакету медичних послуг, або будь-які вимоги з боку медперсоналу сплатити додаткові неофіційні кошти – злочин, за який передбачена відповідальність, в тому числі кримінальна.
У разі неправомірних дій лікаря, пацієнт завжди зможе поскаржитись в Національну службу здоров’я, яка здійснюватиме контроль за дотриманням лікарями і медичними закладами умов контрактів на обслуговування населення. НСЗУ має право розірвати контракт з лікарем чи медзакладом на обслуговування пацієнтів у разі порушення умов контракту.
- Що таке декларація з лікарем?
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали. Деклараційна кампанія стартує з квітня 2018р, декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час. Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) обох його батьків або опікунів. Основний спосіб заповнення декларації — електронний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації. Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна — інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати максимум 2 тисячі пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2 тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
Матеріал підготований за даними офіційного сайту Міністерства охорони здоров’я України.
http://moz.gov.ua
Профілактика вірусного гепатиту А.
Вірусні гепатити є однією із найбільш актуальних медичних і соціальних проблем у світі. Серед інфекційних хвороб людини вірусні гепатити посідають третю сходинку, поступаючись лише гострим респіраторним вірусним інфекціям та інфекціям шлунково-кишкового тракту.
Вірусний гепатит А – гостре інфекційне захворювання вірусної етіології, що характеризується ураженням печінки і в більшості випадків проявляється у вигляді жовтяниці та має доброякісний перебіг. Становить небезпеку через можливість епідемічного розповсюдження інфекції в організованих колективах, особливо дитячих.
Для вірусного гепатиту А характерні періодичні та циклічні підйоми захворюваності: кожні 8-10 років в осінньо-зимовий період спостерігається різкий підйом захворюваності, між класичними циклічними підйомами спостерігається періодичне підвищення показників захворюваності через 4-5 років.
Джерелом інфекції може бути тільки людина, як з жовтяничною, так і з безжовтяничною формою захворювання. Епідеміологічне значення має те, що в 60-90% випадків гепатиту А спостерігаються безжовтяничні форми, що призводить до несвоєчасного виявлення захворювання.
Вірусний гепатит А виникає при вживанні інфікованих збудником питної води та харчових продуктів. Крім того, можлива реалізація контактно-побутового шляху передачі через предмети домашнього вжитку (посуд, іграшки, білизну, рушники загального користування, дверні ручки, інші предмети).
Вірус гепатиту А стійкий в навколишньому середовищі, зберігає активність при кімнатній температурі до 4-х тижнів. Збудник не гине за умов існуючих методів знезараження у водопровідній питній воді. Від моменту зараження людини до появи перших ознак захворювання проходить від 7 до 60 днів (інкубаційний період в середньому – 35 днів). Захворювання починається гостро: підвищення температури тіла до 38°С, головний біль, відчуття важкості у правому підребір’ї, нудота, блювання, потемніння сечі, знебарвлення калу. У цей період хворі найбільш небезпечні для оточуючих за рахунок масивного виділення вірусу у навколишнє середовище. У 2-5% хворих жовтяниця є першим симптомом захворювання: субіктеричність склер, жовтушність шкірних покривів. Основними профілактичними заходами, які спрямовані на запобігання захворювання вірусним гепатитом А, є покращення комунального благоустрію міст та сіл, забезпечення населення доброякісною питною водою, дотримання правил особистої гігієни при приготуванні страв, якісне миття фруктів та овочів (особливо, що експортуються з–за корону). У зв’язку з тим, що переважно захворювання виникає при вживанні недоброякісної питної води, питному режиму приділяється особлива увага у профілактиці вірусного гепатиту А. Найбільше це стосується сільських районів, де відсутнє централізоване водопостачання та для пиття населенням використовується вода із колодязів. Зазвичай на присадибних ділянках колодязі будуються поряд з надвірними туалетами, вигрібними ямами, внаслідок випадання опадів збудник інфекції може потрапити до джерела водопостачання. Погіршення технічного стану водоочисних споруд, водогонної мережі, перебої у водопостачанні, які пов’язані з аварійними ситуаціями та іншими причинами, неефективні засоби знезараження води призводять до виникнення епідемічних ускладнень, обумовлених водним фактором передачі інфекції. Тому, специфічна профілактика гепатиту А набуває надзвичайної актуальності і являє собою єдиний надійний захист від захворювання.
В сучасних умовах існують досить ефективні вакцини, які захищають від гепатиту А. Вакцинація від цього захворювання відноситься до рекомендованих. Імунізація надійно захищає від інфікування гепатитом А як дітей, так і дорослих. Тривалість захисту за допомогою вакцинації не менше 6-10 років. Щеплення від гепатиту А показані дітям і дорослим, які раніше не хворіли на гепатит А, а також лю дям з підвищеним ризиком інфікування. Дітям вакцинація проводиться, починаючи з 3-х річного віку.
Протягом 2018 року випадків захворювань на вірусний гепатит А не зареєстровано.
В ЯКОМУ ВІЦІ І ЯКІ ПРИВИВКИ ТРЕБА РОБИТИ
Це рятує життя. Вакцинація – єдиний дієвий спосіб уберегтися від безлічі інфекційних захворювань і попередити розвиток ускладнень, зазначають в МОЗ.
Рівень планової вакцинації проти кору в Україні в 2017 році виріс більш ніж удвічі в порівнянні з 2016 роком. Про це повідомляє прес-служба Міністерства охорони здоров’я.
За 12 місяців 2017 року по всій Україні згідно з календарем щеплень було вакциновано 93,3% дітей першою дозою вакцини (в один рік) і 90,7% дітей другої дозою (в шість років). “Для порівняння, в 2016 році менше половини українських дітей були вакциновані проти кору за графіком – 45,5% дітей у віці один рік і 32,1% дітей шести років. Тоді, за зведеною оцінкою Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ, – ред.) і Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), Україна була на третьому місці в світі серед країн з найнижчими показниками охоплення щепленням від кору”, – відзначили в прес-службі.
У відомстві зазначили, що довіра до вакцинації українських батьків зростає. Згідно з опитуванням ЮНІСЕФ в Україні, в 2017 році, 84% батьків сказали, що дотримуються або намагаються робити щеплення своїм дітям за календарем профілактичних щеплень. Для порівняння, в 2014 році календаря дотримувалися лише 63% опитаних.
Медичну реформу розпочато: закон про медреформу підписав Президент, Кабмін ухвалив ключові документи. Сьогодні розкажемо, що мають зробити заклади первинної допомоги у 2018 році.
Про це інформують в МОЗ.
Комунальні заклади первинної допомоги у 2018 році мають: Реорганізуватися у некомерційне комунальне підприємство. Лише медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров’я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету;
– Забезпечити комп’ютеризацію, обрати МІС та підключитися до електронної системи охорони здоров’я, отримати електронні цифрові підписи для закладу та лікарів;
– Привести матеріально-технічне забезпечення закладу у відповідність до Табелю технічного оснащення;
– Забезпечити надання ПМД у вихідні, свята та для заміни основного лікаря у відпустці, на лікарняному чи під час підвищення кваліфікації;
– Почати активне інформування та підписання з пацієнтами Декларацій про вибір лікаря первинної допомоги. Старт кампанії з вибору лікаря первинної допомоги розпочнеться з квітня 2018 року. До цього часу підписання Декларацій про вибір лікаря відбувається у пілотному режимі. Це зроблено для того, щоб лікарі мали час навчитися користуватися функціоналом медичної інформаційної системи, а також для тестування центрального компонента електронної системи охорони здоров’я;
– Укласти договір з Національною службою здоров’я України. У січні буде оголошено конкурс на посаду голови Служби, і до липня НСЗУ буде утворена та розпочне роботу.
Джерело: Прес-служба МОЗ України
Маємо зробити максимум задля прискорення розвитку медицини на селі – Глава держави
Програма реформ сільської медицини, покликана виправити жахливий стан справ у цій сфері, вже розроблена. Держава має докласти максимум зусиль для поліпшення рівня медицини на селі і прискорення реалізації відповідної програми. Про це заявив Президент України Петро Порошенко сьогодні, 11 вересня, під час наради в Києві з питань розвитку сільської медицини. «Значною, важливою складовою частиною медичної реформи є ситуація з рівнем забезпечення медичними послугами на селі», – наголосив Глава держави. Він зазначив, що Україна є не лише однією з найбільших за площею країн Європи, а й країною, де найбільша частина населення проживає у сільській місцевості – 33%. «Третина українського народу проживає у сільській місцевості», – зауважив Петро Порошенко. При цьому, Президент підкреслив, що рівень медичних послуг є абсолютно незадовільним. «Поточний стан – він жахливий. Лише 17% фельдшерсько-акушерських пунктів і амбулаторій забезпечені транспортом. Не вистачає обладнання, ліків, в значній частині фельдшерсько-акушерських пунктів немає медичного персоналу. Ми платимо дуже дорогу ціну за уповільнення реформування медицини», – наголосив він. Зважаючи на жахливий стан справ у медичній галузі в сільській місцевості, за дорученням Глави держави й була розроблена програма реформи сільської медицини. Ця програма, на переконання Президента, «дає сучасні відповіді на виклики, які існують зараз перед державою».
Серед новацій, які пропонується запровадити – телемедицина, повідомив Президент. За його словами в кожному ФАПі, амбулаторії будуть створені умови, аби медичний працівник зміг зробити якісне обстеження пацієнта та отримати консультацію від своїх колег з району чи більш кваліфікованих профільних лікарів. «Буде проведений широкополосний Інтернет. Медичний працівник, який буде мати мотивацію там працювати, матиме доступ для того, щоб отримати консультацію найкращого фахівця», – сказав Петро Порошенко. За його словами, також сімейний лікар на рівні району, матиме можливість дати направлення, рекомендувати або зробити запит на консультацію фахівців вищої категорії – професорів, щоб зберегти ту «золоту годину», яка має надзвичайне значення для пацієнтів при багатьох захворюваннях. «Буде обладнано мінімальним пакетом для проведення лабораторних досліджень для того, щоб консультант приймав рішення базуючись на об’єктивній інформації, яка буде в його розпорядженні. Зможемо зробити все, щоб надати першу медичну допомогу», – додав Глава держави, висловивши переконання, що це сучасні технології, які ми не маємо права не застосовувати.
Президент повідомив, що під час його міжнародних візитів серед питань, які обговорювались з лідерами європейських держав, були і питання успішного досвіду застосування такого принципу роботи та надання медичної допомоги громадянам. Він зазначив, що отримав запевнення у реальній підтримці і допомозі запровадження таких технологій в нашій державі. «Ми говорили з Президентом Світового банку під час мого візиту у Вашингтон. Я сподіваюсь, що до кінця року він буде в Україні, і це буде окрема програма – підтримки телемедицини на селі в Україні», – зауважив Петро Порошенко. Крім того, Глава держави повідомив, що має намір звернутися до Кабінету Міністрів та Верховної Ради, передбачити фінансування цієї програми у бюджеті на наступний рік. «Ми можемо все зробити швидко. І я буду просити Уряд і народних депутатів врахувати видатки на цю програму і в бюджеті 2018 року», – сказав він. Також, на переконання Петра Порошенка, цілком справедливим і правильним буде спрямування частини награбованих коштів, вилучених Генеральної прокуратурою у представників колишньої влади, на розвиток медичної галузі у сільській місцевості. «Значну частину спрямувати саме на розвиток цієї програми – як разових інвестицій, так і у вигляді субвенцій», – сказав Петро Порошенко.
Президент подякував лікарям, своїй команді, урядовцям та представника Міністерства охорони здоров’я за дуже ефективну і конструктивну роботу, яка спрямована на запровадження сучасних технологій на селі. Він зазначив, що програма, так само, як і медична реформа загалом, також відкрита для повного і детального обговорення. «Маємо зробити максимум для того, щоб прискорити запровадження цієї програми», – сказав Глава держави, зазначивши, що для цього має бути запроваджений широкополосний Інтернет, запроваджений 4G-зв’язок, встановлене необхідне обладнання, проведені необхідні будівельні роботи, а також добре вмотивовані лікарі в сільській місцевості та фахівці, які надаватимуть консультації дистанційно.
«І головне – для мешканця села ця послуга має бути безкоштовною. Це принципово. Держава має можливість захистити громадянина», – додав Президент.
Джерело:http://www.president.gov.ua
Що потрібно знати про медичну реформу
Ухвалення законопроекту щодо медичної реформи призведе до системних змін в охороні здоров’я та забезпечить надання кожному громадянину країни якісних медичних послуг. Вже наступного року розпочнеться перший етап реформи з первинної ланки медичної допомоги – сімейних лікарів, педіатрів, терапевтів. На інших рівнях реформу буде впроваджено до 2020 року.«Гроші йдуть за пацієнтом». Медична реформа передбачає зміну фінансування системи охорони здоров’я. Бюджетні кошти будуть спрямовуватись не на фінансування медичних закладів згідно кошторису, як зараз, а на оплату надання медичної послуги конкретній людині. «Гроші йтимуть за пацієнтом» – в поліклініку, в лікарню, до сімейного лікаря, куди прийшла людина за медичною допомогою. Незалежно від місця знаходження і форми власності медзакладу. Пацієнт самостійно вибиратиме лікаря чи медзаклад, до якого звернутись, держава – оплачуватиме його лікування. Буде створено Національну службу здоров’я (орган виконавчої влади зі спеціальним статусом), яка виконуватиме функції страховика і єдиного замовника з централізованої закупівлі медичних послуг, а також контролю за дотриманням умов договорів про медичне обслуговування населення. Між медзакладом та Національною службою здоров’я укладається рамковий договір, в якому щорічно встановлюється обсяг послуг, які планується надати пацієнтам. На першому етапі реформи договори НСЗУ будуть укладені з УСІМА лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Медзаклади фінансуватимуться на умовах попередньої оплати згідно з запланованим обсягом наданих громадянам послуг. НСЗУ не володітиме коштами, всі кошти акумулюються в держбюджеті на казначейських рахунках, а НСЗУ виконуватиме лише функцію оператора – перераховуватиме бюджетні кошти медичним закладам згідно укладених з ними угодами. Ефективне використання бюджетних коштів, спрямованих на медицину. У 2017 році розмір медичної субвенції з держбюджету складає 55,5 млрд.грн., або 2,1% ВВП. Третина цих коштів фактично втрачається – через утримання непотрібних приміщень, неефективне використання, корупцію. Зараз замість того, аби оплачувати медичні послуги для людей, держава «спалює» ці гроші, утримуючи площі медзакладів, сплановані за нормативами 1970-х років. Впровадження реформи передбачає, що держава припинить виділяти гроші лікарням тільки за те, що вони існують. Кошти платників податків будуть надаватись за лікування людей, які до цих лікарень звертаються. В проекті бюджету-2018 уряд заклав рекордну суму на фінансування сфери охорони здоров’я – 113,9 млрд.грн. і проведення реформи дозволить використовувати бюджетні кошти максимально ефективно.
Чіткий перелік медпослуг, які оплачує держава. Запроваджується програма медичних гарантій, буде визначено перелік медичних послуг, які на 100% оплачує держава. Перелік щороку визначатиметься Кабінетом Міністрів. Ці послуги та ліки громадяни дійсно отримають безкоштовно. Гарантовано безкоштовною буде:
– екстрена допомога (невідкладна допомога – термінові операції, в тому числі гострий серцевий напад, інсульт, апендицит, переломи);
первинна допомога (допомога лікарів первинної ланки – педіатрів, терапевтів, сімейних лікарів, що працюють в поліклініках, амбулаторіях, мають приватну практику);
– паліативна допомога (допомога пацієнтам, що мають смертельні захворювання, щоб полегшити їх страждання, перш за все надання адекватного знеболювання);
– медична допомога дітям до 16 років;
– медична допомога у зв’язку з вагітністю та пологами.
Обсяг коштів на програму медичних гарантій буде закладатись в розмірі не менше 5% ВВП.
До гарантованого пакету послуг не входять естетична медицина, ліки недоведеної ефективності. Також необхідно буде повністю оплачувати вартість звернень до лікарень без направлення лікаря, крім екстреної допомоги.
Лікарі отримуватимуть гідну оплату, людина – якісні медичні послуги. Впровадження принципу «гроші ходять за пацієнтом» означає, що оплата роботи лікаря буде залежати від кількості пацієнтів та якості послуг, які він їм надає. Людина обирає лікаря, медичний заклад, до якого звернутись за допомогою. І саме до цього лікаря й медичного закладу прийдуть бюджетні гроші за надання медичної допомоги саме цій людині згідно встановленого тарифу.
За такої системи лікар буде зацікавлений якісно лікувати, оскільки до поганого спеціаліста ніхто не прийде. Хороший лікар матиме більше пацієнтів і відповідно більшу зарплату. Лікарі та лікарні конкуруватимуть за пацієнтів і будуть зацікавлені підвищувати якість своїх послуг.
Реформа стартує з первинної ланки медичної допомоги. З наступного року за новою системою фінансування розпочнуть працювати лікарі первинної ланки – сімейні лікарі, терапевти, педіатри. Українцям потрібно буде обрати сімейного лікаря (терапевта, педіатра) і підписати з ним угоду на медичне обслуговування. Лікаря можна обрати незалежно від свого місця проживання, незалежно від того, де він працює – в поліклініці, приватній клініці чи має власну практику.
Допомога, яку надає сімейний лікар, терапевт, педіатр, буде повністю оплачуватись державою. Для людини вона є безкоштовною. Ця допомога включає: консультації лікаря необмежену кількість разів, профілактичні огляди, базові аналізи, рецепти на доступні ліки, які можна отримати в аптеці безкоштовно або з незначною доплатою, направлення до лікарів-спеціалістів, видачу довідок та листів непрацездатності.
Джерело: Інформаційний вісник Уряду
Тепер медична допомога не прив’язана до місця прописки, проживання чи розміру хабаря. Кожен українець може вибрати терапевта, педіатра, або сімейного лікаря у будь-якому медичному закладі, а гроші за ваше медичне обслуговування заплатить держава. Поки приписна кампанія (процес вибору лікаря і укладення договорів) триває у пілотному режимі. А дата початку всеукраїнської кампанії буде визначена після того, як закон №6327 підпише Президент. Як обрати сімейного лікаря – далі у статті.
Крок перший – визначіться з лікарем
Найпростіший варіант – ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.
Ви також можете звернутись у місцевий відділ охорони здоров’я. Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – просто зверніться у будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати у місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають свої власні сайти з такою інформацією.
Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатись до лікаря «строго за пропискою» – можете обрати лікаря, який працює біля вашого дому, роботи тощо.
Крок другий – підпишіть декларацію
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час.
Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) обох його батьків або опікунів.
Основний спосіб заповнення декларації — електроний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.
Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна — інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати максимум 2 тисячі пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2 тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
Крок третій – звертайтесь при першій необхідності
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід більшість проблем із здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, в т.ч. які підпадають під програму “Доступні ліки” (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.
Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.
Крок четвертий – не давайте хабарів
У 2018 році заклад, в якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн на одного пацієнта, у 2019 — 450 грн. Практика у 2000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 000 грн до 1 000 000 грн у 2018 та від 900 000 до 1 200 000 грн у 2019. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів — видатки практики, все інше — зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА — саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.
Джерело:http://www.moz.gov.ua
Симптоми, що вимагають лікування вдома
При появі перших симптомів грипу хвора людина обов’язково повинна залишатися вдома – щоб не провокувати ускладнення власної хвороби і не наражати інших людей на небезпеку, смертельну для деяких з них.
Такими симптомами є:
– підвищена температура тіла;
– біль у горлі;
– кашель;
– нежить;
– біль у м’язах.
З будь-якими з цих симптомів не варто виходити з дому навіть заради візиту до лікаря – його слід викликати додому. Призначене лікарем симптоматичне лікування у домашніх умовах може бути достатнім для одужання.
Якщо стан хворого не погіршується, необхідно продовжувати лікування вдома до повного зникнення симптомів.
Симптоми, що вимагають термінової госпіталізації
Якщо стан хворої людини погіршується, не зволікайте з госпіталізацією, адже тепер під загрозою – її життя.
Викликайте “швидку” чи терміново звертайтеся безпосередньо до лікарні, якщо присутні наступні симптоми:
– сильна блідість або посиніння обличчя;
– затруднення дихання;
– висока температура тіла, що довго не знижується;
– багаторазове блювання та випорожнення;
– порушення свідомості – надмірна сонливість чи збудженість;
– болі у грудній клітці;
– домішки крові у мокроті;
– падіння артеріального тиску.
Продовжувати лікування вдома за наявності цих симптомів – небезпечно. Затримка з госпіталізацією може призвести до смерті хворого.
Профілактика грипу
Вірус грипу небезпечний, але не всесильний. Можна легко уникнути зараження грипом навіть під час епідемії, якщо дотримуватись кількох простих речей.
Навіть якщо ознак хвороби немає:
– Уникати скупчень людей – аби зменшити вірогідність контактів із хворими людьми, при тому що деякі з них є заразними навіть до появи очевидних симптомів. Особливо актуально під час сезону грипу та епідемій.
– Користуватися одноразовими масками при необхідності – щоб захистити себе чи оточуючих від зараження. Так маскою повинна користуватися людина, яка доглядає за інфекційним хворим чи просто спілкується з ним. Хвора людина повинна використовувати маску лише в одному випадку: якщо їй доводиться перебувати серед здорових людей, не захищених масками. Маска ефективна, тільки якщо вона прикриває рот і ніс. Важливо пам’ятати, що у будь-якому випадку маску потрібно замінити, як тільки вона стане вологою чи забрудниться. Найкраще користуватися стандартними хірургічними масками, що мають вологостійку поверхню і довго залишаються ефективними. Економити чи лінитися вчасно замінити маску немає сенсу – волога маска не діє. Використані маски ні в якому разі не можна розкладати по кишенях чи сумках – їх потрібно одразу викидати у смітник.
– Регулярно провітрювати приміщення і робити вологе прибирання – як у помешканні, так і в робочих приміщеннях, щоб не залишати навколо себе живі віруси й бактерії, що можуть залишатися активними впродовж годин після перебування у приміщенні хворої людини.
– Повноцінно харчуватися, висипатися, уникати перевтоми – для підвищення опірної здатності організму. Це збільшить шанси запобігти як зараженню, так і важким формам хвороби та її ускладненням.
– Мати чисті руки – інфекція потрапляє в організм через рот, ніс та очі, яких ви час від часу торкаєтесь руками. Тими ж руками ви тримаєте гроші чи тримаєтесь за поручні, де кілька годин зберігаються в активному стані віруси і бактерії, що залишились від дотиків рук інших людей. Тому необхідно часто мити руки з милом або обробляти їх дезінфікуючим гелем із вмістом спирту.
– Користуватися тільки одноразовими паперовими серветками і рушниками – як після миття рук, так і для того, щоб прикрити обличчя під час кашлю, а також при нежиті. Використані серветки необхідно одразу викидати у смітник, оскільки вони також можуть стати джерелом зараження. Багаторазові серветки та рушники, особливо у громадських місцях, суттєво підвищують ризик зараження і широкого розповсюдження інфекції. У таких умовах в якості одноразових серветок можна використовувати туалетний папір.
Вакцинація: найефективніший засіб захисту
Щорічна вакцинація є найефективнішим засобом для захисту організму від вірусів грипу. Вакцина захищає від усіх актуальних штамів грипу, є безпечною і ефективною.
Найкращий час для проведення вакцинації – напередодні грипозного сезону (у вересні). Якщо такої можливості не було, то вакцинуватися можна і впродовж всього сезону. Всупереч поширеному міфу, це не ослаблює, а посилює здатність організму протистояти грипу.
Жінки, які годують груддю, можуть бути вакциновані. Крім того, будь-яке грипоподібне захворювання не є підставою для припинення грудного вигодовування.
Особливо важливою вакцинація є для представників груп ризику, оскільки вона значно збільшує шанси цих людей відвернути смертельні наслідки хвороби.
Для епідемічного сезону 2015-2016 рр. визначено наступні вакцини для профілактики грипу:
– ДжіСі Флю/ GC FLU® Вакцина для профілактики грипу (розщеплений віріон, інактивований), суспензія для ін’єкцій у попередньо наповнених шприцах по 0,5 мл та 0,25 мл №1, №10, виробництва Грін Крос Корпорейшн, Корея;
– ВАКСІГРИП СПЛІТ-ВАКЦИНА ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ГРИПУ ІНАКТИВОВАНА РІДКА, суспензія для ін’єкцій по 0,25 мл № 1, № 10 або № 20; по 0,5 мл № 1, № 10, № 20 або № 50 в попередньо заповнених шприцах з прикріпленою голкою; по 5 мл (10 доз) у флаконах № 1 та № 10, виробництва Санофі Пастер С. А., Франція;
– ІНФЛУВАК® ВАКЦИНА ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ГРИПУ, ПОВЕРХНЕВИЙ АНТИГЕН, ІНАКТИВОВАНА, суспензія для ін’єкцій по 0,5 мл у попередньо наповнених одноразових шприцах № 1 або № 10, виробництва Абботт Біолоджікалз Б. В., Нідерланди.
Згідно із чинним законодавством вакцини для профілактики грипу централізовано МОЗ не закуповуються.
Групи ризику
Усі засоби профілактики грипу мають особливе значення для людей, які належать до груп ризику. Для цих людей грип становить найбільшу небезпеку, а вчасна регулярна профілактика здатна врятувати життя.
До груп ризику входять:
– діти до 5 років (особливо – діти до 2 років);
– вагітні жінки;
– люди віком від 65 років;
– люди з надмірною вагою;
– хворі на діабет;
– хворі на хронічні серцево-судинні захворювання;
– хворі на хронічні захворювання легенів;
– люди з іншими тяжкими хронічними захворюваннями;
– люди, що перебувають на імуно-супресивній терапії.
Для цих людей грип становить особливу загрозу, оскільки стан їхнього організму суттєво зменшує шанс одужати без ускладнень, а часто – вижити.
Крім того, існують професійні групи ризику:
– медичні працівники,
– вчителі й вихователі,
– продавці,
– водії громадського транспорту,
– усі, хто працює в багатолюдних місцях.
У цих людей немає ніякої можливості уникнути перебування поряд із хворими людьми, тому для них особливе значення мають усі без винятку засоби інфекційного контролю і профілактики грипу.
Що лікує грип
Лікувати грип можна за допомогою:
– Препаратів з доведеною активністю проти вірусу грипу – лише вони здатні вплинути на вірус грипу: припинити його розмноження в організмі. Вчасне використання противірусних препаратів за призначенням лікаря здатне скоротити період хвороби, полегшити її перебіг та запобігти розвитку ускладнень.
– Препаратів, що пом’якшують симптоми, – вони не діють на вірус грипу, але полегшують стан хворого, пом’якшуючи симптоми – жар, нежить, біль у горлі, кашель, головний біль та біль у м’язах. За умови легкого перебігу хвороби симптоматичне лікування у домашніх умовах може виявитися достатнім для повного одужання. Однак зловживати цими препаратами і застосовувати їх без призначення лікаря не слід: передозування може завдати серйозної шкоди організму. Народні засоби для пом’якшення симптомів та загальної підтримки організму – наприклад, розтирання горілкою, споживання цибулі з часником чи ехінацеї – неефективні проти грипу самостійно, але можуть використовуватись як допоміжні. Втім, зловживати ними також не слід. Важливо враховувати, що тимчасове пом’якшення чи відчуття відсутності симптомів не є ознакою одужання хворого: необхідно продовжувати утримання від контактів зі здоровими людьми та лікування – аж до постійної відсутності симптомів.
Дітям до 18 років та вагітним жінкам не рекомендовано вживати аспірин – подолати жар можна за допомогою парацетамолу.
Під час грипу необхідно пити багато рідини. Їжа повинна бути легкою і нежирною, однак примушувати хворого їсти не потрібно.
Що не лікує грип
Важливо знати, що грип не лікується за допомогою:
– Антибіотиків – вони не створюють жодної протидії вірусам, оскільки призначені виключно для боротьби з бактеріальними інфекціями. Вживання антибіотиків не за призначенням не лікує хворобу і лише ускладнить боротьбу з хворобами у майбутньому. Антибіотики можуть використовуватися тільки за призначенням лікаря для лікування таких ускладнень грипу, як пневмонія й бронхіт, тощо.
– Гомеопатичних препаратів – немає жодних науково обґрунтованих доказів їхньої ефективності проти вірусу грипу, тому в усьому світі вони не рекомендовані для лікування будь-яких небезпечних для життя інфекцій, в тому числі й грипу. Використання препаратів з недоведеною ефективністю в таких умовах вважається ознакою безвідповідального ставлення до життя хворих.
– Імуностимуляторів, імуномодуляторів – немає жодних науково обґрунтованих доказів їхньої ефективності проти вірусу грипу. Водночас їхня дія під час хвороби може за певних умов навіть виявитися шкідливою.
– Народних засобів – лікування виключно народними засобами є неефективним і небезпечним, оскільки ніякі трав’яні відвари, чаї та настоянки на вірус грипу не діють. Однак народні засоби можуть згодитися для пом’якшення симптомів грипу – за умов розумного використання без зловживань.
Джерело: Прес-служба МОЗ України
До уваги автоперевізників !
Просимо ознайомитись про інформацію щодо ускладення епідемічної ситуації з ГРІ та грипу. Тут…
Медичну реформу розпочато: закон про медреформу підписав Президент, Кабмін ухвалив ключові документи. Сьогодні розкажемо, що мають зробити заклади первинної допомоги у 2018 році.
Про це інформують в МОЗ.
Комунальні заклади первинної допомоги у 2018 році мають:
– Реорганізуватися у некомерційне комунальне підприємство. Лише медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров’я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету;
– Забезпечити комп’ютеризацію, обрати МІС та підключитися до електронної системи охорони здоров’я, отримати електронні цифрові підписи для закладу та лікарів;
– Привести матеріально-технічне забезпечення закладу у відповідність до Табелю технічного оснащення;
– Забезпечити надання ПМД у вихідні, свята та для заміни основного лікаря у відпустці, на лікарняному чи під час підвищення кваліфікації;
– Почати активне інформування та підписання з пацієнтами Декларацій про вибір лікаря первинної допомоги. Старт кампанії з вибору лікаря первинної допомоги розпочнеться з квітня 2018 року. До цього часу підписання Декларацій про вибір лікаря відбувається у пілотному режимі. Це зроблено для того, щоб лікарі мали час навчитися користуватися функціоналом медичної інформаційної системи, а також для тестування центрального компонента електронної системи охорони здоров’я;
– Укласти договір з Національною службою здоров’я України. У січні буде оголошено конкурс на посаду голови Служби, і до липня НСЗУ буде утворена та розпочне роботу.
Джерело: Прес-служба МОЗ України