Всесвітній день захисту прав споживачів

15.03.2018

     15 березня в Україні відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Допомагає мешканцям нашої громади відстоювати свої права постійна комісія Великосеверинівської  сільської  ради «З питань захисту  прав  споживачів». Одним із головних завдань комісії згідно ст.28 Закону України “Про захист прав споживачів” є забезпечення своєчасного та повного розгляду звернень громадян,  надання їм кваліфікованої допомоги у вирішенні проблемних питань.

Головними причинами, які змушують громадян звертатись  за захистом своїх прав є   нарікання на:

  • відсутність необхідної інформації на товари та послуги;
  • неналежну якість товарів та послуг;
  • порушення підприємцями, передбачених законодавством, гарантійних зобов’язань;
  • порушення сервісними центрами строку безоплатного усунення недоліків товару;
  • відмову підприємців у видачі чеків.

          Часто, наприклад, звертаються споживачі з претензією, що вони намагалися в чотирнадцятиденний термін повернути товар, а їм в цьому відмовили. У статті 9 Закону України “Про захист прав споживачів” чітко зазначено, що  в чотирнадцятиденний термін можна обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого його купили, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром, або з інших причин не може бути використаний за призначенням. Слова “непродовольчий” та “належної якості” тут є ключовими. Якщо, придбавши товар, споживач   виявив у ньому якийсь недолік, повернути такий товар він не може, навіть протягом чотирнадцяти днів. Може лише вимагати: пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару (ст. 8). Крім Закону є ще правила торгівлі, гарантійного ремонту, інші нормативні акти, спрямовані на врегулювання  взаємовідносин продавця та споживача.

Чим керуються споживачі під час вибору товару? Можливо, реклама відіграє не останню роль, однак, в даний час найвагомішим аргументом є ціна. Покупців більше приваблюють різноманітні акції та знижки. Звичайно, коли на ринку з’являється  новий товар, переглянувши рекламу, за можливості, купуєш цей товар. Але навряд чи споживач і надалі купуватиме товар, якщо він йому не сподобався.

Останнім часом в засобах мас-медіа з’являється стільки різноманітної інформації щодо товарів, що споживачі, зважаючи на засилля на українському ринку неякісних, переповнених різноманітними консервантами, барвниками, ГМО, штучними домішками продуктів, починають уважно вчитуватись у маркування та надавати перевагу безпечній продукції. Обізнаний споживач може знайти в мережі інтернету будь-яку інформацію щодо певного продукту.

На жаль, як свідчить кількість звернень щодо порушення прав споживачів у сфері торгівлі та платних послуг, деяка частина суб’єктів господарювання працює, порушуючи законодавство про захист прав споживачів.  Починаючи з елементарного оформлення куточка покупця в торговельному приміщенні, де повинна бути розміщена інформація про суб’єкта господарювання,  витяги з Закону та правила торгівлі, та завершуючи відмовою споживачу в його законних правах та вимогах. Частим явищем є невидача розрахункових документів під час реалізації товару. Хоча, згідно з законодавством, продавець зобов’язаний видати розрахунковий документ, чи то касовий  чи товарний чек. А відсутність такого документу згодом позбавляє споживача права висувати свої претензії щодо даного товару. Книга відгуків та пропозицій, яка повинна знаходитися на видному та доступному для споживачів місці, добре від них захована. Траплялися випадки, коли така книга не видавалася навіть на вимогу споживача.

Треба сказати, що не всі підприємці є грубими порушниками прав споживачів. Більше, все таки, добросовісних.

В зв’язку із святом Всесвітнього Дня захисту прав споживачів бажаємо мешканцям Великосеверинівської ОТГ  купувати  лише якісну продукцію і бути активнішими у захисті своїх прав. Прискіпливо ставитися до вибору товарів й керуватися при цьому не лише яскравими етикетками, а й вмістом продукту.

Для оформлення звернення чи скарги необхідна наявність розрахункового документа, який засвідчує факт купівлі продукції та найменування суб’єкта господарювання і його адреса.