12 принципів відбудови шкіл: якими будуть українські заклади освіти після трансформації

17.11.2023

Наступного року заплановано відкрити п’ять пілотних шкіл, які відібрали у проєкт архітектурної трансформації радянських закладів освіти. Це школи у Київській, Харківській, Кривому Розі та Запоріжжі, що були пошкоджені війною. Вони запрацюють уже з осені 2024 року. Там не лише зроблять новий ремонт, а й повністю переосмислять типові радянські шкільні простори. Про це повідомили в Міністерстві освіти і науки України.

«Нові дизайнерські рішення у школах дадуть змогу ефективніше впроваджувати принципи НУШ — якісно реалізовувати діяльнісний підхід у навчанні, проводити досліди, гнучко адаптовувати класи до різних навчальних потреб. Також ми маємо зробити усе, щоб школи стали по-справжньому безпечними та інклюзивними середовищами. І це як ніколи актуально під час війни», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Зміни в освітніх закладах очолили та реалізують Міністерство освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації та українське урбан-бюро «Big City Lab». Концепції створювали за участю європейських архітекторів Rebuild the Wonderful, що вже мають досвід роботи з радянською спадщиною, партнером проєкту є Маріуполь Реборн.

Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров упевнений, що трансформація освіти необхідна під час повномасштабної війни: «Президент Володимир Зеленський озвучив конкретну мету для ВВП України — побудувати трильйонну економіку. Для цього потрібно, щоб з’являлися компанії, які коштують мільярди. Досягнути цього можна тільки трансформувавши систему освіти. Щоб зміни впроваджувалися максимально ефективно, необхідно трансформувати саме середовище. Те, де діти навчаються, що вони бачать, навіть дизайн приміщень — усе впливає на швидкість навчання й розвиток майндсету. Саме тому невід’ємною частиною трансформації системи освіти є трансформація приміщень. Попри повномасштабну війну ми поступово рухатимемося до цього. І коли переможемо, матимемо проєкт із напрацьованими пілотами, якою буде на вигляд трансформація освіти, і зможемо масштабувати їх на всю країну».

Команда проєкту опитала пів тисячі освітян, школярів й експертів освітньої сфери, щоб визначити принципи відбудови та поставити завдання архітекторам. Як саме ці підходи відрізняють трансформацію школи від звичайного ремонту, пояснює Вікторія Тітова, СЕО Big City Lab: «Безпека — комфортне укриття, у якому можна не лише пересидіти тривогу, а й продовжити навчання за потреби; школи без темних закутків, щоб запобігти булінгу. Безбар’єрність має стати новою нормою, враховуючи те, скільки людей отримують поранення та інвалідність під час війни. Школи як частина спільноти — вони будуть першими на відбудову: у деокупованих містах та селах потрібна інфраструктура для якісного життя, яку може вмістити в собі приміщення школи, стаючи місцем для громади. Різноманітна шкільна територія — час поза уроками не менш важливий, аніж час, який діти проводять за навчанням, а школа — це про соціалізацію, вибудовування власних та чужих кордонів, дорослішання, розуміння світу навколо.  Завдяки цим підходам ми перетворюємо непрацюючий старий простір у новий, функціональний, та виправляємо головні недоліки минулого».

Ці підходи трансформації є універсальними. Завдяки ним можна перетворити бездіяльний старий простір у новий функціональний у закладах освіти по всій Україні. Створення концепції трансформації п’яти пілотних шкіл фінансує громадська організація «Маріуполь Реборн».

«Школа — це не просто будівля, це простір,  у якому  формується майбутнє. Великою мірою, який простір, таке і майбутнє.  Більшість шкіл в Україні — це типові радянські рішення, головним завданням яких були не розвиток і реалізація кожної дитини, а обслуговування радянської тоталітарної системи. Ми хочемо, щоб в Україні були європейські шкільні  простори: естетичні, інклюзивні, сучасні, які б були створені для спілкування, спільного творення, взаємодії. Тому «Маріуполь Реборн» профінансував розроблення концепцій перетворення  5 типових радянських  шкіл на сучасні демократичні освітні простори.  На основі цих концепцій можна буде трансформувати тисячі  шкіл по всій Україні. Принципи трансформації, які сформулювали  під час розроблення концепцій, відображають сучасне  уявлення про гарні школи. І ці принципи — універсальні. Команда «Маріуполь Реборн» горда бути партнером держави у такому важливому проєкті», — зазначає Наталя Ємченко, членкиня Наглядової ради «Маріуполь Реборн», директорка з комунікацій SCM.

Детальніше про принципи, за якими відбудовуватимуть школи, та приклади, як це має працювати на практиці, можна дізнатися за посиланням.

Нагадаємо, у липні Міністерство освіти і науки, Міністерство цифрової трансформації України, ГО «Маріуполь Реборн» та Big City Lab підписали меморандум про створення концепції архітектурної трансформації шкіл. Це дало змогу запустити пілотний проєкт для п’яти типових шкіл, які реконструюють заклади освіти відповідно до потреб та вимог нових реалій.

Розроблення концепцій архітектурної трансформації шкіл реалізується Міністерством освіти і науки у співпраці з ГО «Маріуполь Реборн» та Big City Lab в партнерстві з Rebuild the Wonderful за ініціативи віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова.