Земельна ділянка – це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Земельна ділянка може бути об’єктом цивільних прав (купуватися, даруватися, бути предметом обміну, заповіту та інше) виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Про це повідомляє Земельний фонд України
Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об’єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Відповідно до земельного законодавства, якщо земельній ділянці присвоєно кадастровий номер, то вона вважається сформовано. Але життя не стоїть на місці й іноді вже сформовану земельну ділянку потрібно поділити на дві або декілька окремих земельних ділянок.
Які земельні ділянки підлягають поділу?
Законодавство не обмежує власників земельних ділянок, які можуть їх поділити. Поділу підлягають земельні ділянки незалежно від форми власності, тобто приватні, державні та комунальні.
Земельні ділянки з яким цільовим призначення підлягають поділу?
Поділу підлягають земельні ділянки будь-якого цільового призначення, але зміна цільового призначення в процесі поділу не допускається.
З чого почати поділ?
Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється в тому числі і шляхом поділу чи об’єднання раніше сформованих земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об’єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок.
Найперше, що потрібно зробити – це замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок.
Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок розробляється за рішенням власників земельних ділянок за згодою заставодержателів, користувачів земельних ділянок.
Тобто на земельні ділянки приватної власності технічна документація із землеустрою розробляється землевпорядною організацією за зверненням власника земельної ділянки. На земельні ділянки державної чи комунальної власності на підставі розпоряджень чи рішень органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування.
Коротка інформація щодо особливостей поділу земельних ділянок
Поділ, об’єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об’єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально.
У разі поділу земельної ділянки, об’єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення.
Земельна ділянка припиняє існування як об’єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в тому числі в раз поділу або об’єднання земельних ділянок.
Співвласники земельної ділянки, що перебуває у спільній сумісній власності, мають право на її поділ або на виділення з неї окремої частки, крім випадків, установлених законом (ст. 89 ЗКУ).
Поділ земельної ділянки, яка є у спільній сумісній власності, з виділенням частки співвласника, може бути здійснено за умови попереднього визначення розміру земельних часток, які є рівними, якщо інше не передбачено законом або не встановлено судом.
Поділ чи об’єднання земельних ділянок не припиняє дії обмежень, обтяжень, встановлених на земельні ділянки, крім випадків, коли обмеження (обтяження) поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не увійшла до сформованої нової земельної ділянки.
Склад та зміст технічної документації із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок зазначено у статті 56 Закону України «Про державний земельний кадастр».
Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок затверджується власником (розпорядником) земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності – Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Після реєстрації в Державному земельному кадастрі земельних ділянок, сформованих шляхом поділу виникає необхідність провести реєстрацію права власності чи права користування в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, якщо це стосується земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок переданих у постійне користування, а також виникає необхідність у внесенні змін до укладених договорів оренди, якщо це стосується земельних ділянок переданих в оренду, у зв’язку із зміною істотних умов договору (кадастровий номер, площа).
Отже, процес поділу земельної ділянки не дуже простий та швидкий і пере тим, як його запустити потребує певного комплексного аналізу для отримання бажаного (очікуваного) результату.
Якщо ви маєте намір виконати поділ земельної ділянки (земельних ділянок) та у вас є сумніви у проведенні процесу поділу, варто звертатися до фахівців Земельного Фонду України для отримання повної інформації про проведення таких дій, а також визначення майбутнього алгоритму роботи щодо поділу земельної ділянки (земельних ділянок).