Як працює послуга раннього втручання

19.11.2025

В умовах демографічної кризи особливого значення набуває проблема збереження здоров’я та життя кожної дитини. Тому важливим є раннє виявлення вроджених і набутих порушень розвитку, які можуть виникати внаслідок ускладнених пологів, передчасного народження або затримок у фізичному та психічному розвитку.

Ранній вік, від народження до чотирьох років, – критичний для формування інтелекту, особистісних якостей і психіки. Саме в цей період часто виявляються проблеми, які можуть призвести до порушення розвитку дитини в майбутньому та створити труднощі у вихованні, навчанні й соціалізації.

Послуга раннього втручання дає змогу забезпечувати різні потреби такої вразливої групи населення, як сім’ї з дітьми віком від народження до чотирьох років, які мають порушення розвитку або в яких існує ризик виникнення таких порушень, зокрема запобігати їх інвалідизації й інституалізації та покращувати якість життя цих сімей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2025 р. № 788 затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо запровадження договірної форми надання соціальної складової послуги раннього втручання.

Наразі в Україні діють більше 70 команд раннього втручання в 21 регіоні України. Найбільше команд раннього втручання функціонує в закладах/установах соціальної сфери – 56%, в сфері охорони здоров’я – 19,5%, в сфері освіти – 17%, в громадських організаціях – 7,5%. Завдяки змінам послуга масштабується – понад 100 громад зможуть отримати державне фінансування для забезпечення надання такої послуги. Очікується, що команди раннього втручання, кожна з яких зможе забезпечувати потреби близько 30 родин, загалом допоможуть близько 3,3 тисячі сімей на рік.

Необхідно зауважити, що послуга раннього втручання – це міждисциплінарна/трансдисциплінарна сімейно-центрована комплексна послуга, що містить соціальну, медичну, освітню складові, надається у звичному середовищі, де проживає та зростає дитина (вдома, на ігрових майданчиках, в інших громадських місцях та просторах), та спрямована на раннє виявлення, мінімізацію впливу порушень розвитку у дітей на їх повсякденне функціонування, покращення їх розвитку, забезпечення супроводу, підтримки сімей та успішну соціалізацію дітей в суспільстві.

На завершальному етапі надання послуги реалізує поступовий перехід дитини від послуги раннього втручання до отримання інших послуг (соціальних, освітніх, медичних), під час якого команда раннього втручання допомагає сім’ї обрати заклад дошкільної освіти або інші заклади чи установи; обрати форму здобуття дошкільної освіти; комфортніше адаптуватися до умов закладу дошкільної освіти / установи та життя в суспільстві, а батькам і педагогам – упевнитися, що індивідуальні потреби дитини задовольняються.

Представники команди раннього втручання, які безпосередньо працювали з дитиною з особливими освітніми потребами та її сім’єю під час надання послуги раннього втручання, входять до складу команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка створюється в закладі дошкільної освіти (пункт 2 розділу ІІІ Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту», затвердженого наказом МОН від 09 грудня 2024 р. № 1713 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2024 р. за № 1982/43327). Також цим Положенням визначено основі функції представника команди раннього втручання.

Оскільки послуга раннього втручання є міждисциплінарною / трансдисциплінарною комплексною послугою, одними із завдань інклюзивно-ресурсного центру, визначених Положенням про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженим постановою КМУ від 12.07.2017 № 545, є надання батькам дитини віком від народження до чотирьох років інформації про можливість отримання послуги раннього втручання у разі виявлення у неї особливих освітніх потреб та повідомлення виконавчому органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовій адміністрації населеного пункту (у разі її утворення) про виявлення дитини віком від народження до чотирьох років, яка потребує надання послуги раннього втручання (за інформованої згоди батьків, інших законних представників дитини).

Основні принципи роботи
Командний підхід: До роботи залучається трансдисциплінарна команда фахівців, до якої входять як спеціалісти, так і батьки, що є ключовими партнерами у процесі.

Індивідуальний підхід: Після оцінки потреб дитини та родини складається індивідуальний план, де вказані цілі, заходи та відповідальні особи.

Робота в природному середовищі: Заняття проводяться вдома, в дитячому садку чи в центрі, що є зручним для сім’ї та сприяє інтеграції дитини в повсякденне життя.

Систематичність: Заняття проводяться регулярно (зазвичай, 1 раз на тиждень), але батьків заохочують щоденно застосовувати набуті навички вдома, щоб забезпечити сталий розвиток дитини.

Підтримка батьків: Важливою частиною послуги є підтримка батьків, подолання тривоги та надання їм інструментів для спілкування з дитиною. 

Етапи надання послуги
Звернення: Батьки звертаються до центру надання соціальних послуг або центру раннього втручання.

Оцінка потреб: Фахівці оцінюють індивідуальні потреби дитини та сім’ї.

Розробка плану: Складається індивідуальний план, що визначає пріоритети, цілі та заходи.

Реалізація: Команда фахівців разом із батьками впроваджує план через індивідуальні або групові заняття.

Завершення: Послуга завершується програмою переходу, яка допомагає дитині та сім’ї адаптуватися до наступного етапу, наприклад, відвідування дитячого садка. 

Джерело