ЗАЛІЗНИЧНА АВАРІЯ. Із всього різноманіття видів транспорту найбільш безпечно ми почуваємо себе у потягу.На відміну від літаків вони не падають і не ковзають на заледенілих дорогах. Проте це хибна думка: за статистикою у залізничних аваріях гине значно більше людей, ніж у авіаційних катастрофах.
Аварія потяга — це зіткнення пасажирського або вантажного потяга з іншим потягом чи іншою перешкодою; сходження з рейок рухомого складу потяга, що призводить до загибелі людей чи отримання ними тілесних ушкоджень; пошкодження рухомого складу, в тому числі в результаті вибухів та пожеж при перевезенні небезпечних вантажів.
Фактори небезпеки для пасажирів потяга:
- Найбільш небезпечними є перший та останній вагони потяга. Перший зминається і скидається з рейок при лобовому зіткненні. Те ж саме відбувається з останнім при зіткненні ззаду, але ще в більших масштабах, бо його на відміну від першого не буферять локомотив і багажний вагон.
- Найбезпечніші місця у вагоні – полиці купе, розташовані у напрямку руху: при екстреному гальмуванні або зіткненні поїздів вас тільки притискає до стінки, в той же час пасажири з протилежних полиць злітають на підлогу.
- При аваріях, пов’язаних із зіткненнями або екстреним гальмуванням, найчастіше люди травмуються внаслідок падіння з полиць. При цьому особливу небезпеку становлять предмети, що знаходяться на столику: скляні пляшки, склянки у підстаканниках з яких стирчать, як кинджали, ложки.
- Якщо на верхніх полицях знаходиться великогабаритні і важкі речі, то при екстреному гальмуванні чи зіткненні можна стати жертвою власних чемоданів та коробок.
З метою безпеки, знаходячись у потягу, необхідно:
- На бокових полицях у плацкартному вагоні краще лягати ногами у напрямку руху: тоді при різкому гальмуванні ви упретеся в перегородку ногами, а не головою, і уникнете травми шийних хребців.
- Дітей вкладати у вагоні на найбезпечніші місця – нижні полиці у бік руху потяга.
- Знати де розташовані і як працюють аварійні виходи. Як правило, це вікна третього та шостого купе.
- Прибрати з підлоги і столика гострі та інші небезпечні речі.
- Повністю, до фіксації відчинити або зачинити двері купе, щоб при різкому гальмуванні чи зіткненні вони не рубали подібно гільйотині руки та голови, які опинилися в прогалині дверей.
В момент аварії:
- Схопитися за виступаючі деталі полиць і закрити очі.
- В момент падіння згрупуватися, закрити голову руками, а ще краще подушкою, якщо вона під руками.
- Вибиратися з вагона в бік, протилежний від іншої залізничної колії. Якщо це неможливо, потрібно, щоб не потрапити під зустрічний поїзд, уважно оглянути сусідню колію, прислухатися, чи не чутно стукоту коліс, і тільки після цього виходити на неї.
- Будь які звисаючі або лежачі на землі електричні дроти обходити – вони можуть бути під напругою і становити смертельну небезпеку.
- Після аварії негайно покинути вагон, взявши з собою теплі речі, ковдру, документи.
- Надати першу допомогу постраждалим.
Категорично забороняється:
- Висувати голову у вікно.
- Перевантажувати верхні багажні полиці.
- Перевозити легкозаймисті і вибухонебезпечні речовини.
- Палити будь де, окрім неробочого тамбура.
- Вистрибувати з поїзда до повної його зупинки.
- Не зупиняти потяг стоп-краном на мості, в тунелі та інших місцях, де ускладнюється евакуація.
- Виходити з вагона у бік розташування зустрічної колії.
- Відходити після аварії далеко від потяга.
При пожежі негайно покинути вагон через тамбурні двері та аварійні виходи. Пам’ятайте, що пожежа у потягу небезпечна не полум’ям, а отруйними продуктами горіння синтетичних оздоблювальних матеріалів.
При сильному задимленні вагона закрити ніс і рот вологою ганчіркою, рушником, наволочкою, простирадлом чи шматком одягу.