Останнім часом у світі значно зросла популярність інтернет-магазинів. Звичку здійснювати покупки в Інтернеті вже мають багато українців. Впровадження електронної торгівлі має певні переваги для споживачів – купувати товари в Інтернеті зручно і швидко. Але чи все так добре, як здається на перший погляд?
З розвитком інтернет-торгівлі зростає ймовірність того, що споживач буде введений в оману. Тож для прихильників електронної торгівлі велике значення має питання безпеки і довіри, а також захисту їх прав під час придбання товарів в інтернет-магазинах.
Права споживача при купівлі товарів через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів», що визначає обсяг інформації, яку інтернет-магазини повинні надати споживачу до моменту замовлення товарів.
Перед покупкою товару в інтернет-магазині варто звернути увагу на наявність на сайті наступної інформації:
- найменування продавця, його місцезнаходження, порядок прийняття претензій;
- основні характеристики продукції;
- ціна, включаючи умови оплати та плату за доставку;
- гарантійні зобов’язання;
- інші умови поставки;
- порядок розірвання договору.
Тим не менш у багатьох випадках споживач, купуючи товар через інтернет-магазин, не може реалізувати свої права, передбачені Законом України «Про захист прав споживачів», насамперед через неможливість встановити найменування продавця та його місцезнаходження. Інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номера мобільного телефону, на сайті інтернет-магазину не вказується, що фактично робить споживача безправним при придбанні неякісного товару.
Звертаємо увагу, що законодавство України під найменуванням юридичної особи розуміє його організаційно-правову форму та назву, наприклад: ТОВ, ПП, ПрАТ тощо. Для фізичної особи-підприємця (ФОП) – це прізвище, ім’я та по батькові. Водночас назва інтернет-магазину (сайту/домену) не є найменуванням продавця.
Також зазначимо, що в разі покупки товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомиться з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис. Користуючись цим, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований або контрабандний товар, або взагалі після отримання коштів можуть:
– не надіслати товар;
– надіслати товар, який споживач не замовляв;
– надіслати товар, характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.
Проведення ж перевірок за скаргами споживачів не завжди можливе саме через відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця.
Аби убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині обов’язково звертайте увагу на наявність на сайті інформації про найменування та місцезнаходження продавця. У разі їх відсутності краще відмовитися від покупок в такому інтернет-магазині.