Зміни, які забороняють рекламу електронних пристроїв для куріння та продаж е-сигарет і рідин до них з ароматичними та смаковими добавками, передбачені законодавством (Закон №1978) та вступили в дію 11 липня 2024 року.
Йдеться про заборону продажу тютюнових виробів з ароматичними добавками (це енергетичні добавки, вітаміни, кофеїн, таурин; добавки, які роблять викиди диму кольоровими), які могли вводити споживачів в оману щодо наслідків вживання тютюну.
Щодо е-сигарет – забороняється продаж рідин із нікотином чи без, які містять смако-ароматичні добавки (зокрема, зі смаком фруктів, ментолу чи кофеїну). До 11 липня 2024 року така продукція могла реалізуватися за умови, що вона була введена в обіг до 11 липня 2023 року. Також з 11 липня забороняється обіг тютюнових виробів та електронних сигарет з медичними попередженнями споживачів, які не відповідають вимогам законодавства.
Окрім того, під забороною:
- сигарети, у яких рівні викиду в диму однієї сигарети перевищують: нікотину – 1 міліграм, смоли – 10 міліграмів, монооксиду вуглецю – 10 міліграмів;
- сигарети та тютюн для самокруток, що містять смако-ароматичні добавки у будь-яких компонентах (зокрема, фільтрі, папері, капсули яких містять тютюн або нікотин, або смако-ароматичні добавки);
- тютюн для перорального вживання.
Нагадуємо, що з квітня 2023 року відновлено контроль за дотриманням антитютюнового законодавства. Підставами для проведення позапланових перевірок є також і звернення споживача до Держпродспоживслужби.
Згідно з останнім дослідженням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), у світі налічується 1,25 мільярда повнолітніх споживачів тютюну: тобто приблизно кожний п’ятий дорослий курить, тоді як у 2000 році – кожен третій. Щоб глобально знизити рівень тютюнопаління серед населення, 2003 року була створена рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ). Україна ратифікувала її у 2006 році і відтоді досягла значних успіхів у сфері контролю над тютюнокурінням, зокрема, завдяки впровадженню ефективних законодавчих змін.
Наразі Україна перебуває серед 74 успішних країн, які ефективно захищають населення від тютюнопаління та пасивного куріння.
Додатково: норми антитютюнового законодавства засновані на рамковій конвенції ВООЗ щодо боротьби з тютюном та директиві 2014/40/ЄС, які передбачають обмеження на застосування в тютюновій індустрії маркетингових технологій, спрямованих на підвищення привабливості тютюнових виробів, стимулювання продажу та створення ілюзії меншої шкоди.
На період дії воєнного стану дозволяється імпорт та реалізація тютюнових виробів, віднесених до кодів 2402 20 90 20 та 2403 99 90 10 згідно з КТ ЗЕД, з медичними попередженнями споживачів, відмінними від визначених законодавством.