Про функції служби екстреної медичної допомоги

26.10.2021

З метою уникнення непорозумінь між населенням області та оперативно- диспатчерською службою КНП “Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф у Кіровоградській області Кіровоградської обласної ради” при зверненнях на лінію 103 надаємо роз`яснення Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф у Кіровоградській області про функції служби екстреної медичної допомоги.

Відповідно до Закону України “Про екстрену медичну допомогу” основним завданням служби екстреної медичної допомоги – надання екстреної медичної допомоги людині у невідкладному стані безпосередньо на місці події та під час перевезення такої людини до закладу охорони здоров’я. Невідкладний стан людини – раптове погіршення фізичного або психічного здоров’я, яке становить пряму та невідворотну загрозу життю та здоров’ю людини або оточуючих її людей і виникає внаслідок хвороби, травми, отруєння або інших внутрішніх чи зовнішніх причин.

Згідно з критеріями розподілу звернень залежно від стану пацієнта стосовно надання екстреної медичної допомоги, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1271 “Про норматив прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події” звернення поділяються на критичні, екстрені, неекстрені, непрофільні.

До категорії критичних звернень належать звернення які, потребують виконання реанімаційних заходів та супроводжуються: відсутністю дихання; неефективним диханням; ознаками масивної крововтрати/кровотечі.

До категорії екстрених належать звернення при станах, що несуть загрозу життю та здоров’ю людини і можуть призвести до різкого погіршення стану. Це порушення свідомості; ознаки масивної кровотечі; ознаки інфаркту, інсульту; розлади дихання. Тобто, це можуть бути травми різної етіології; ураження електричним струмом, блискавкою; інтоксикацією та отруєнням, у тому числі укусами тварин, комах тощо.

При безпосередньому зверненні на номер “103” диспетчер, після опитування викликаючого, приймає рішення щодо реагування на виклик.

Якщо звернення не належить до категорії критичних або екстрених, але особи потребують огляду медичним працівником (гіпертонічні кризи, хронічна ішемічна хвороба серця, гіпоглікемія, підвищення температури тіла, ГРВІ, остеохондроз, загострення панкреатиту, гастриту, холециститу, сечокам’яної хвороби (порушення рекомендованої дієти), бронхіальна астма, алкогольна епілепсія, деменція, больовий синдром у онкохворих, перевезення жінок без патології вагітності тощо), диспетчером рекомендується звернутися до сімейного лікаря або до найближчого лікувально-профілактичного закладу самостійно. Якщо на території функціонує пункт невідкладної допомоги при закладах сімейної медицини, то таке неекстрене звернення автоматично передається його працівникам.

Також за номером 103 можливо цілодобово отримати консультацію лікаря по телефону. Працює програма Skype: 103 kr.

Не рідко, особи, що викликають бригаду екстреної медичної допомоги і їм рекомендують звернутися до сімейного лікаря, повідомляють, що вони звертались, а сімейний лікар порадив викликати “103” і сказати що болить серце. Відповідно до статті 183 Кодексу України про адміністративні правопорушення, завідомо неправдивий виклик екстреної медичної допомоги тягне за собою накладення штрафу.

Ще раз наголошуємо! Служба екстреної медичної допомоги не лікує вдома, а надає екстрену медичну допомогу під час транспортування до лікувально-профілактичного закладу.

Заздалегідь вдячні за порозуміння.