Як відомо, Верховна Рада України IX скликання прийняла законопроект, який запускає ринок землі сільськогосподарського призначення з 1 липня 2021 року. Тому великої актуальності набуває питання набуття права власності на землю — спадкування. Як відбувається процедура на законодавчому рівні? Які особливості спадкування земельної ділянки та проблеми, з якими можна зіткнутися на цьому шляху? Про це йдеться на AgroNews.UA
Щоб отримати земельну ділянку чи земельний пай у спадок, спадкоємцям необхідно протягом шести місяців із дня відкриття спадщини звернутися до нотаріуса за місцем проживання спадкодавця особисто, з заявою про прийняття спадщини. Право власності на земельну ділянку в порядку спадкування переходить до спадкоємців на загальних підставах, із збереженням її цільового призначення. Зі спливом шестимісячного терміну з дня смерті спадкодавця, необхідно звернутися до нотаріуса, якому було подано заяву про прийняття спадщини, із заявою про видачу свідоцтва про право на спадщину.
Під час подання такої заяви вам необхідно буде додати наступні документи:
🔹 документи, що посвідчують особу спадкоємця (паспорт, ідентифікаційний номер);
🔹 свідоцтво про смерть спадкодавця;
🔹 документи, що підтверджують родинний зв’язок спадкоємця зі спадкодавцем (свідоцтво про народження, свідоцтво про одруження);
🔹 оригінал документів, які підтверджують право власності спадкодавця на земельну ділянку (державний акт на право власності на земельну ділянку);
🔹 довідку про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки та витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку.
Нотаріус має перевірити, чи не перебуває земельна ділянка під арештом. Якщо на спадкове майно накладено арешт, видача свідоцтва про право на спадщину затримується до його зняття.
Врешті, якщо спадкоємець подав усі необхідні документи, то нотаріус видає Свідоцтво про право на спадщину, а також реєструє право власності спадкоємця у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. З цього моменту особа є повноправним власником успадкованої земельної ділянки.
Наразі законодавчо немає чітко закріпленого поняття земельного паю. Документом, що підтверджує право на пай, є сертифікат. Він чинний до моменту виділення земельної ділянки в натурі. Надалі документом, що підтверджує право на земельну ділянку є вже державний акт, а оскільки сьогодні державні акти не видають, то замість них документом, що підтверджує право на пай, є витяг з державного реєстру майнових прав.
Якщо померлий не встиг провести процедуру виділення земельної ділянки в натурі і отримати державний акт, то нотаріус зможе видати свідоцтво на право на спадщину та провести реєстрацію права власності за спадкоємцем на пай, надалі з правом виділення в натурі спадкоємцем самої ділянки.
Дуже часто бувають випадки, коли за померлим залишився сертифікат. Тоді нотаріус видасть спадкоємцеві свідоцтво на спадщину, а спадкоємець надалі має зайнятись процедурою виділення ділянки в натурі з отриманням кадастрового номера, з подальшою реєстрацією права власності.
✅ Нагадаємо, що з урахуванням останніх змін щодо відкриття ринку землі в Україні, власники паїв або їх прямі спадкоємці повинні до 01 січня 2025 року в обов’язковому порядку оформити право власності на земельні ділянки. У разі не оформлення права власності на ділянки, вони будуть вважатися такими, від яких їх власники відмовились автоматично.
Всі спірні питання які виникають під час прийняття у спадщину землі, вирішуються в судовому порядку. Якщо ви успадкували земельну ділянку, яка знаходиться в оренді, слід пам’ятати: “Зміна власника земельної ділянки (орендодавця) не є підставою для припинення договору оренди землі”.