Стартувала інформаційна кампанія #ШахрайГудбай

04.05.2023

Національний банк України розпочав Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай. Вона стане продовженням першої подібної кампанії, що успішно пройшла у 2020 році. 

Її мета – поліпшити обізнаність громадян та нагадати їм про основні правила безпеки під час безготівкових розрахунків, особливо в мережі Інтернет.

Під час повномасштабної війни платіжне шахрайство не зникло, навпаки спостерігалося збільшення проявів кібершахрайства та кіберзлочинності. Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія.

Сума збитків банків, торговців, клієнтів від незаконних дій з платіжними картками за минулий рік становила понад 481 млн гривень. Це на 46% більше ніж у довоєнному 2021 році. Кількість незаконних дій з платіжними картками, за якими були понесені збитки, зросла на 8%.

У 2022 році сума середня сума однієї незаконної операції становила близько 2 200 гривень, що на третину більше ніж у 2021 році (у 2021 році – 1 600 гривень).

Водночас, якщо порахувати рівень збитків від незаконних дій із платіжними картками в загальній сумі всіх видаткових операцій з платіжними картками, то він залишився відносно низьким.

Так, на один мільйон гривень видаткових операцій із використанням платіжних карток на незаконні дії/шахрайські операції припадало 69 гривень. Це не набагато більше ніж у 2021 році (65 гривень), та свідчить про те, що минулого року сума збитків від шахрайства зростала співставно із зростанням суми операцій з платіжними картками українських банків.

86% від загальної кількості випадків платіжного шахрайства за 2022 рік відбулися в мережі Інтернет, водночас лише 14% – через фізичні пристрої (торговельна мережа, банкомати, пристрої самообслуговування).

– З початку цього року до Департаменту кіберполіції надійшло вже понад 20 тисяч звернень громадян, з них – більше 75% щодо шахрайства в Інтернеті. Аналогічні відсоткові показники ми спостерігали й минулого року, відповідно протидія онлайн-шахрайству залишається одним з основних напрямів роботи кіберполіції, – наголосив начальник Департаменту кіберполіції Національної поліції України полковник поліції Юрій Виходець.

Тому під час кампанії Національний банк спільно з партнерами буде нагадувати громадянам про прості базові правила платіжної безпеки. Із основних правил – це:

  • необхідно тримати в секреті смс-коди від банків та мобільних операторів, три цифри на звороті картки (CVV-код), логіни та паролі від інтернет-банкінгу;
  • перш ніж ввести в будь-яку форму дані своєї платіжної картки або паролі до інтернет-банкінгу, необхідно перевірити URL-адресу необхідного ресурсу, адже будь-які відмінності можуть свідчити про те, що користувач опинився на фішинговому сайті.

Крім того, планується провести масштабну просвітницьку роботу в навчальних закладах. Із 3 квітня до 31 травня 2023 року триватимуть освітні заходи для навчальних закладів, спрямовані на підвищення рівня знань дітей та молоді з платіжної безпеки, зокрема:

1) Марафон амбасадорів кампанії #ШахрайГудбай – проєкт для педагогів, які протидіють платіжному шахрайству та проводять освітні заходи з платіжної безпеки на основі навчальних матеріалів, розроблених Національним банком;

2) конкурс “Платіжна безпека в коміксах” – ініціатива, під час якої студенти створюватимуть комікс на тему платіжної безпеки за допомогою інструментів на основі штучного інтелекту: чат-боту ChatGPT та генератора зображень Midjourney або Bing Image Creator;

3) конкурс відеоробіт про платіжне шахрайство “PaySafe” – ініціатива, під час якої учні та студенти створюватимуть відео з порадами, як захиститися від поширених сценаріїв платіжного шахрайства.

Для цих освітніх заходів було створено окремий сайт, де описано детальні умови участі в марафоні та конкурсах: https://promo.bank.gov.ua/marathon-stopfraud/.

Інформаційна кампанія триватиме до кінця року у всіх регіонах України. У її межах Національний банк разом із партнерами інформуватимуть громадян про те, як вберегтися від платіжного шахрайства, зокрема через оновлену тематичну вебсторінку (лендинг) #ШахрайГудбай із детальною інформацією про кампанію та правила поведінки у віртуальному просторі.