Кожного року в серпні місяці перед батьками стоїть актуальне питання вибору шкільного приладдя, канцелярських товарів, книжок та підручників для дітей. Що ж варто знати батькам школярів, щоб із великої кількості наявних на полицях шкільних ярмарок канцтоварів обрати екземпляри, які б не спричиняли негативного впливу на стан здоров’я дитини.
Гігієнічні нормативи щодо друкованої продукції визначені в «Державних санітарних правилах і нормах. Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей» ДСанПіН 5.5.6-138-2007. Ці санітарні правила поширюються на книжкові, журнальні та газетні видання, підручники, навчальні посібники а також іншу друковану продукцію, призначену для використання дітьми. Правил мають дотримуватися як видавці, що застосовують шрифти на кириличній та латинській графічній основі, так і імпортери, які завозять друковану продукцію в Україну. У цьому ДСанПіН 5.5.6-138-2007 чітко прописаний комплекс вимог, які забезпечують зручність читання тексту.
Коли ви купуєте книги у роздрібній торгівлі, окрім відповідності санітарним правилам зверніть увагу на відомості про вікову категорію читачів, на яку розраховане видання. Ця інформація повинна обов’язково відображатись на титульному аркуші кожного видання. Не варто нехтувати такими відомостями, оскільки для певного віку підходить своя продукція.
Залежно від вікової категорії читачів друковані видання розподіляють на видання:
- для дітей дошкільного віку (до 6 років);
- для дітей молодшого шкільного віку (6-10 років включно), учнів початкових класів;
- для дітей середнього шкільного віку (11-14 років включно), учнів V-VIII класів;
- для дітей старшого шкільного віку, підлітків (15-18 років включно), учнів IX-XII класів.
У ДСанПіН 5.5.6-138-2007 встановлені чіткі вимоги до кольору, розміру та гарнітури шрифтів для кожної вікової групи.
Звичайно, чим менше дитина, тим чіткішим має бути шрифт. Наприклад, для наймолодшої вікової групи висота літер повинна становити щонайменше 12 мм.
Для усіх вікових груп не допустиме безшовне клейове скріплення блоку; не дозволяється розміщувати текст на 3-х і більше стовпчиках на сторінці; у робочих зошитах і прописах – кольоровий або сірий фон; для основного тексту використовувати кольорові фарби або використання світлих знаків на кольоровому або темному фоні (виворітний шрифт). Для старшого віку можна використовувати мінімальну кількість виворотного шрифту. Літери повинні наноситися чорною фарбою на білий папір.
Для друкування тексту та ілюстрацій книжкових видань, крім вклейок, вкладок, приклейок, дозволяється використовувати офсетний, друкарський, книжково-журнальний папір. Заборонено використовувати газетний папір для видання книжкової та журнальної продукції для дітей. Для книжок необхідно використовувати непрозорий папір, що попереджує пов’язані з цим можливі порушення зору. Придивіться уважно, щоб літери не просвічували на протилежний бік аркуша.
Необхідні для навчання друковані вироби для дітей включають також зошити, альбоми, блокноти для малювання, прописи, вироби, призначені для одноразового використання, тощо.
Наведемо кілька простих порад, які дозволять обрати дитині якісні товари. Легко перевірити якість будь-якої поліграфічної продукції можна, якщо потерти змоченим пальцем по аркушу. Нанесена фарба у жодному випадку не повинна розтиратися чи залишатися на шкірі.
Сторінки зошитів повинні бути непрозорими. Звертайте увагу на розмір клітини у зошитах: існує стандартний розмір – 5*5 мм та 7*7 мм (для наймолодшої вікової групи); відстань між рядками має складати 6-9 мм. Товщина ліній, які утворюють рядки та клітинки, має бути у межах 0,2-0,5 мм. Лінії можуть бути фіолетовими, зеленими, блакитними або сірими, проте, зверніть увагу щоб вони були рівними і однаковими за товщиною і дуже чітко продрукованими. На сторінках зошитів не допускається наявність будь-яких вкраплень, які входять до складу паперу. Для першокласників, які користуються зошитами для правопису, кут нахилу косої лінії має становити – 65 градусів.
Обираючи друковану продукцію та канцтовари звертайте увагу на запах. Якісні товари не повинні мати різкого стороннього запаху. Для друкованої продукції дозволяється легкий «паперовий запах» типографської фарби. У лінійок, ластиків, ручок, олівців, пеналів та будь-якої іншої продукції із пластику повинен бути відсутній різкий запах.
Пам’ятайте, що якісні канцелярські товари та друкована продукція для дітей збереже їм зір та здоров’я на довгі роки.
Кропивницьке районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області