Як зареєструвати припинення права власності на майно у зв’язку із його знищенням? Відповідь: Одна з обов’язкових умов отримання компенсації за зруйноване майно – припинення права власності на знищений об’єкт нерухомості.
Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (зі змінами), у пункті 75 визначено, що державна реєстрація припинення права власності на об’єкт у зв’язку з його знищенням може проводитися за наявності:
– відомостей про факт знищення, отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, АБО
– витягу з Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, поданого заявником чи отриманого державним реєстратором, що містить інформацію про акт комісійного обстеження, категорія пошкоджень об’єкта в якому зазначена відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації
наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 № 473, як “об’єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об’єкта (зруйнований об’єкт)”, чи про акт дистанційного обстеження із заключним
висновком про те, що об’єкт є знищеним, складений відповідно до Порядку реалізації
експериментального проекту щодо проведення обстеження знищених окремих категорій об’єктів нерухомого майна, зокрема із застосуванням інформаційних продуктів дистанційного зондування Землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.10.2023 № 1185, АБО
– поданого заявником акта комісійного обстеження, категорія пошкоджень об’єкта
в якому зазначена як “об’єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об’єкта (зруйнований об’єкт)”, чи акта дистанційного обстеження із заключним висновком про те, що об’єкт є знищеним, або їх копій, засвідчених підписом такого заявника.
Проте, у разі коли акт комісійного обстеження містить висновок щодо необхідності проведення технічного обстеження, така державна реєстрація проводиться виключно за наявності відомостей про факт знищення, отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Крім того, для державної реєстрації припинення права власності на об’єкт у зв’язку з його знищенням обов’язково подаються:
1.заява власника (співвласників) об’єкта, справжність підпису на якій засвідчується відповідно до Закону України «Про нотаріат». Якщо майно відповідно до закону належить на праві спільної сумісної власності
подружжю (колишньому подружжю), заява підписується кожним з подружжя (колишнього подружжя) незалежно від наявності державної реєстрації права власності лише в одного з них;
Крім того, наголошуємо, у разі якщо майно перебуває у спільній власності двох або більше осіб відповідна державна реєстрація можлива виключно у разі звернення усіх співвласників одночасно, оскільки знищення частки у справі спільної власності на майно законодавством не передбачено.
2. документ, що посвідчує право власності на об’єкт (крім випадків, коли право власності вже зареєстровано в Державному реєстрі прав або коли такий документ відсутній у зв’язку із втратою, пошкодженням чи псуванням).
Відповідно до норм статті 20 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» вказані документи подаються заявником (власником майна) виключно у паперовій формі, за особистим зверненням або уповноваженою ним особою.
Для цілей проведення реєстраційних дій документом, що підтверджує повноваження діяти від імені іншої особи, є:
– документ, що підтверджує повноваження законного представника особи;
– нотаріально посвідчена довіреність (крім проведення реєстраційних дій за заявою уповноваженої особи державного органу, органу місцевого самоврядування);
– довіреність, видана відповідно до законодавства іноземної держави;
– відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань про особу, яка уповноважена діяти від імені юридичної особи.
Документи подаються до державного реєстратора (центру надання адміністративних послуг) або нотаріуса відповідної області чи міста Києва за місцезнаходженням нерухомого майна. Проте, відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 09.06.2023 № 2179/5 державна реєстрація прав на майно, місцезнаходженням якого є Автономна Республіка Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь може проводитися в межах України.
Адміністративний збір у разі проведення такої державної реєстрації у строк 5 робочих днів не сплачується громадянами України, майно яких знищено внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації.