І.Найменування організатора громадського обговорення –Великосеверинівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області.
ІІ.Документи, винесені на громадське обговорення:
Проєкт рішення Великосеверинівської сільської ради щодо реорганізації Високобайрацької гімназії шляхом приєднання до Созонівського ліцею та утворення відокремленого підрозділу без права юридичної особи – Високобайрацької філії Созонівського ліцею.
ІІІ.Нормативне забезпечення:
Стаття 143 Конституції України: Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Стаття 103-2 Бюджетного кодексу України: Освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у таких типах закладів освіти: початкові школи, гімназії (крім дошкільних підрозділів у таких закладах), ліцеї. Кабінетом Міністрів України прийнято рішення щодо припинення фінансування шкіл з малою кількістю учнів. Так, із 01 вересня 2025 року вирішено не фінансувати коштом освітньої субвенції заробітну плату вчителів у школах із кількістю учнів менш як 45 осіб, а з 01 вересня 2026 року – менш як 60 осіб.
Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»: Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Стаття 25 Закону України «Про освіту»: Засновник закладу освіти зобов’язаний у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжувати навчання на відповідному рівні освіти.
Стаття 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»: Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.
Ліцеї можуть бути утворені та здійснювати освітню діяльність за умови дотримання вимог цього Закону, ліцензійних умов та положення про ліцей, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника.
ІV.Соціальні групи населення, на які поширюватиметься дія документа – жителі Великосеверинівської територіальної громади.
V.Мета та обґрунтування проведення громадського обговорення –врахування думки жителів усієї Великосеверинівської громади щодо обговорення проєкту рішення, яке виноситиметься на розгляд сесії Великосеверинівської сільської ради.
Головне у закладі освіти – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набувати навики спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики, мати можливість повноцінного розвитку своїх здібностей та творчої майстерності. Бо тільки у конкурентному учнівському середовищі у дітей є мотивація до кращих результатів у навчанні. На жаль, з кожним роком у нашій громаді, як і в усій Україні, зменшується народжуваність, відповідно зменшується кількість учнів.
Період реформ, розпочатий державою, поставив гостро питання реорганізації закладів освіти, що є результатом демографічної кризи. З кожним роком кількість учнів скорочується, тому й не дивно, що чимало закладів освіти стали напівпорожніми.
Заклади освіти з низькою наповнюваністю класів є найбільш затратними установами у перерахунку на одного учня. Тому перед сільської владою постає питання раціонального розподілу бюджетних коштів, альтернатива утримання таких закладів освіти (оплата за енергоносії, водопостачання, інші послуги, зарплата технічному персоналу) чи переведення дітей до спроможних закладів освіти і забезпечення якісніших умов навчання завдяки вивільненим коштам.
Окрім того, у закладах освіти з малою наповнюваністю учнів один учитель, як правило, викладає кілька навчальних предметів, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова, виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді, учні таких закладів освіти не беруть участь у олімпіадах, конкурсах, спортивних змаганнях, відсутні умови для організації системної методичної роботи.
Відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №6 зі змінами та доповненнями: «За рахунок субвенції не здійснюється з 01 вересня 2016 року фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи та приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб». А з 01 вересня 2025 року уряд вирішив не фінансувати коштом освітньої субвенції зарплату вчителів у школах із кількістю учнів менше ніж 45 осіб, з 01 вересня 2026 року – менш ніж 60 осіб.
Відділом освіти, молоді та спорту, культури та туризму зроблено аналіз демографічної ситуації та визначено прогнозовану чисельність учнів 1 класу гімназії на наступні 5 років:
у 2026/2027 навчальному році до закладу буде зараховано 5 учнів;
у 2027/2028 навчальному році – 4 учнів, що не відповідає мінімальній нормі наповнюваності класу, а у 2028/2029 році новий набір може взагалі не відбутися. Це свідчить про серйозну демографічну кризу.
У 2024/2025 навчальному році витрати на одного учня гімназії становили 139 000 грн (з місцевого бюджету – 60 000 грн).
На сьогодні єдиним оптимальним вирішенням проблеми є реорганізація закладу освіти. Зекономлені кошти можна буде спрямувати на оснащення навчальних кабінетів існуючих закладів освіти сучасним навчальним обладнанням та матеріалами, комп’ютерною технікою, шкільними меблями, мультимедійним обладнанням, облаштування туалетних приміщень, переоснащення харчоблоків, здійснення необхідних капітальних і поточних ремонтів, облаштування спортивних майданчиків, території закладів освіти та на реалізацію заходів, спрямованих на створення безбар’єрного й доступного освітнього середовища у закладах освіти громади.
Отже, у зв’язку із малокоплектністю класів Високобайрацької гімназії та демографічною кризою, єдиним оптимальним рішенням вказаного закладу є реорганізація у філію – це не закриття, а стратегічне рішення, яке:
– Зберігає заклад освіти – у тому самому приміщенні, з тими самими вчителями.
– Робить її стабільнішою – за рахунок підтримки більшого закладу.
– Відкриває нові перспективи – для учнів, педагогів і всієї громади.
Це єдиний спосіб уникнути повної ліквідації закладу через економічні причини, забезпечивши йому довгостроковий розвиток.
Таким чином молодші школярі навчатимуться поруч з домівками. Учнів старших класів (10-12 класи) планується підвозити до найближчих закладів відповідного типу навчання шкільним автобусом.
Проаналізувавши перспективну мережу, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу виносимо на громадське обговорення питання реорганізації Високобайрацької гімназії шляхом приєднання до Созонівського ліцею та утворення відокремленого підрозділу без права юридичної особи – Високобайрацької філії Созонівського ліцею Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району. Відповідний проєкт рішення буде винесено на розгляд сесії Великосеверинівської сільської ради після завершення процедури громадського обговорення.
Запрошуємо всіх бажаючих мешканців села Високі Байраки та зацікавлених осіб долучитися до громадського обговорення цього питання. Формат проведення громадського обговорення: публічне громадське обговорення передбачатиме проведення громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей з громадськістю і колективом ЗЗСО.
Про місце, час та дату проведення громадських обговорень з цього питання в умовах воєнного стану буде повідомлено на електронну адресу або за номером телефону, вказаних під час електронної реєстрації учасників
https://forms.gle/HZW3fqfbRkVHm9jR9 .
Також пропозиції та зауваження приймаються у письмовій формі із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою:
Адреса: 27613, вул. Миру, 1, с. Велика Северинка, Кропивницький район, Кіровоградська область.
Електронна адреса: osvita_kultura@ukr.net
Контактний номер телефону: 095 938 33 92 (ПІЛЮГІН Роман Леонідович – начальник відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму).
VІ.Термін і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення, узагальнення висловлених в ході проведення обговорення зауважень та пропозицій здійснюється організатором.
Громадське обговорення проводиться відповідно до Порядку проведення громадських обговорень проєктів рішень Великосеверинівської сільської ради у період з 20.08.2025 року по 20.08.2026 року.
Після отримання висловлених пропозицій та проведення аналізу відбудеться оприлюднення результатів громадського обговорення на сайті Великосеверинівської сільської ради та відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму Великосеверинівської сільської ради.
Додатково. Проєкт рішення Великосеверинівської сільської ради щодо реорганізації Високобайрацької гімназії шляхом приєднання до Созонівського ліцею та утворення відокремленого підрозділу без права юридичної особи – Високобайрацької філії Созонівського ліцею Завантажити